Antonow An-8

Na przełomie lat 1952/1953 w biurze konstrukcyjnym Olega K. Antenowa skonstruowano nowoczesny górnopłat transportowy Antonow An-8, napędzany dwoma silnikami Kuźniecow NK-4 o mocy 3754 kW (5100 KM) każdy. Samolot stał się protoplastą licznej rodziny górnopłatów transportowych Antonowa.
Samoloty An-8 były produkowane seryjnie od 1955 r. i weszły na wyposażenie radzieckiego lotnictwa wojskowego i cywilnego.
W wyniku rozwoju konstrukcji Antonow An-8 powstały równolegle dwa samoloty: pasażerski Antonow An-10 ”Ukraina” i transportowy Antonow An-12.
W Polsce.
Żołnierze Ludowego Wojska Polskiego zetknęli się po raz pierwszy z dużymi samolotami transportowymi Antonowa w maju 1963 r. Wówczas to spadochroniarze z 6 Pomorskiej Dywizji Powietrzno-Desantowej przeszli praktyczne przeszkolenie pod kierunkiem radzieckich instruktorów w zakresie wykonywania skoków i zrzutów z pokładu samolotu Antonow An-8 i Antonow An-12.
Konstrukcja:
Napęd- 2 silniki Kuźniecow NK-4 o mocy 3754 kW (5100 KM) każdy.
Źródło:
[1] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1945-1980”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1980.[2] Konieczny J. R. ”Samolot transportowy An-12”. Seria ”Typy Broni i Uzbrojenia” nr 23. Wydawnictwo MON. Warszawa 1973.