Wytwórnia i Naprawa Konstrukcji Lekkich Agata Kurbiel
Zakład Produkcji Konstrukcji Lekkich
Wytwórnia i Naprawa Konstrukcji Lekkich Adam Kurbiel
Wytwórnia Konstrukcji Lekkich Remos

W 1988 r. mgr inż. Adam Kurbiel założył w Bielsku-Białej firmę lotniczą Zakład Produkcji Konstrukcji Lekkich, która zajmował się rozwojem i produkcją samolotu ultralekkiego ULM-1 ”Moskito” konstrukcji Adama Kurbiela. W 1989 r. zbudowano dwumiejscowy samolot ultralekki ULM-2 ”Moskito 2”. Samolotów ”Moskito 1” zbudowano 21 egz. natomiast ”Moskito 2”- 2 egz.

W 1992 r. Adam Kurbiel założył zakład Wytwórnia i Naprawa Konstrukcji Lekkich Adam Kurbiel, gdzie w 1992 r. zbudował prototyp dwumiejscowego samolotu ultralekkiego Eol-2. Zakład w 1993 r. zmienił nazwę na Wytwórnia Konstrukcji Lekkich Remos. Firma rozpoczęła trwającą do 1996 r. produkcję zmodyfikowanej wersji samolotu Eol, nazwanej Gemini Ultra, na rynek niemiecki. W firmie prowadzona była, przez pewien czas, budowa samolotu Acro-Viper. Wskutek nieporozumień firma Remos w 1996 r. podzieliła się. W firmie Remos Sp.z o.o. Wytwórnia Konstrukcji Lekkich zostało oprzyrządowanie produkcyjne. Natomiast nowa firma Adama Kurbiela- Wytwórnia i Naprawa Konstrukcji Lekkich Agata Kurbiel w 2000 r., po dojściu nowych udziałowców, przekształciła się w firmę 3XTrim i opracowała samolot 3XTrim.

Konstrukcje:
ULM-1 ”Moskito”, 1984, samolot sportowy ultralekki.
ULM-2 ”Moskito 2”, 1989, samolot sportowy ultralekki.
Eol 2/Gemini Ultra, 1992, samolot sportowy ultralekki.

Źródło:

[1] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
[2] Dobrzyński J. ”3Xtrim- samolot dla każdego”. Lotnictwo nr 3/2006.
[3] ”Problemy rozwoju samolotów rodziny EOL”. Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 19 (2/2006).
blog comments powered by Disqus