Yalo "Bravo", 2006
("Ultra PUP Bravo")

Samolot sportowy ultralekki. Polska.
Ultralekki samolot sportowy Yalo "Bravo" nr rej. SP-SMAP . (Źródło: Copyright Zbigniew Jóźwik- ”Samoloty, śmigłowce, szybowce- fotografia lotnicza”).
Samolot Yalo ”Bravo” (nazywany również jako ”Ultra PUP Bravo”) został zbudowany w firmie Yalo na zamówienie Mirosława Zalewskiego zamieszkałego w RPA. Samolot został zbudowany w 2006 r. na bazie dokumentacji amerykańskiego samolotu Preceptor Airctraft ”Ultra PUP”, który jest repliką samolotu Piper ”Cub” w skali 75%. Do napędu pierwszego egzemplarza ”Bravo” zastosowano silnik Volkswagen VW 1600. Pierwszy lot wykonał on 23.06.2006 r., po czym poleciał do RPA.

Drugi samolot (silnik BMW) został zbudowany na zamówienie Pana Mirosława Kisłego, pilota LOT-u. Po pierwszym locie, który odbył się 4.10.2008 r., pilot był bardzo zadowolony. Powiedział: to taki rowerek, typowy samolot do latania dla przyjemności. Konstrukcja samolotu jest uproszczona do minimum. Samolot jest bardzo bezpieczny, w żaden sposób nie chce wejść w korkociąg, przepadając jedynie na silnik. Trzeci egz. samolotu otrzymał silnik Limbach.

Samolot "Bravo" wzbudził duże zainteresowanie wśród potencjalnych nabywców. Firma planowała, że produkowane w Polsce "Bravo" będą oferowane, m.in, klientom z Afryki Południowej.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji metalowej.
Kabina zakryta.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- Volkswagen VW 1600, BMW lub Limbach. Można też instalować silnik Rotax.

Dane techniczne ”Bravo”, silnik VW 1600 (wg [2]):
Prędkość przelotowa- 120-130 km/h,prędkość minimalna- ok. 35 km/h.

Źródło:

[1] ms ”Bravo już lata”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 7/2006.
blog comments powered by Disqus