Yalo "Bravo", 2006
("Ultra PUP Bravo")

Samolot sportowy ultralekki. Polska.
Ultralekki samolot sportowy Yalo "Bravo" nr rej. SP-SMAP . (Źródło: Copyright Zbigniew Jóźwik- ”Samoloty, śmigłowce, szybowce- fotografia lotnicza”).

Samolot Yalo ”Bravo” (nazywany również jako ”Ultra PUP Bravo”) został zbudowany w firmie Yalo na zamówienie Mirosława Zalewskiego zamieszkałego w RPA. Samolot (nr seryjny YL-011) został zbudowany w 2006 r. na bazie dokumentacji amerykańskiego samolotu Preceptor ”Ultra Pup”, który jest repliką samolotu Piper ”Cub” w skali 75%. Do napędu pierwszego egzemplarza ”Bravo” zastosowano silnik Volkswagen VW 1600. Pierwszy lot wykonał on 23.06.2006 r., po czym poleciał do RPA.

Drugi samolot (YL-012) został zbudowany na zamówienie Pana Mirosława Kisłego, pilota LOT-u. Otrzymał adaptowany z motocykla BMW. Po pierwszym locie, który odbył się 4.10.2008 r., pilot był bardzo zadowolony. Powiedział: to taki rowerek, typowy samolot do latania dla przyjemności. Konstrukcja samolotu jest uproszczona do minimum. Samolot jest bardzo bezpieczny, w żaden sposób nie chce wejść w korkociąg, przepadając jedynie na silnik. Trzeci (YL-014) i czwarty (YL-015) otrzymały silniki Limbach L2000.

Samolot "Bravo" wzbudził duże zainteresowanie wśród potencjalnych nabywców. Firma planowała, że produkowane w Polsce "Bravo" będą oferowane, m.in, klientom z Afryki Południowej.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji metalowej.
Kabina zakryta.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik:
- YL-011- chłodzony powietrzem, czterocylindrowy bokser VW 1600, o zwiększonej pojemności do 1835 cm³ i przekładnią zmniejszającą obroty,
- YL-012- dwucylindrowy, chłodzony olejem i powietrzem, adaptowany z motocykla BMW o mocy 70 kW (95 KM) i z przekładnią zmniejszającą obroty śmigła oraz z sprzęgłem odśrodkowym,
- YL-014 i YL-015- silniki Limbach L2000 o mocy 59 kW (80 KM).
Można też instalować silnik Rotax.

Dane techniczne ”Bravo” (wg [xxxxxxxxxxxxx]):
Rozpiętość- 9,22 m, długość- 5,4 m, wysokość- 1,765 m, powierzchnia nośna- 11,35 m2.
Masa startowa- 450 kg.
Prędkość dopuszczalna- 193 km/h, prędkość manewrowa- 129 km/h, prędkość przeciągnięcia- 57 km/h.

Źródło:

[1] ms ”Bravo już lata”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 7/2006.
[2] YALO - Zakład Napraw i Budowy Sprzętu Latającego i Pływającego.
blog comments powered by Disqus