Zakład Napraw i Budowy Sprzętu Latającego i Pływającego Yalo
Yalo

Logo YALO - Zakład Napraw i Budowy Sprzętu Latającego i Pływającego. (Źródło: archiwum).

Polska firma lotnicza Zakład Napraw i Budowy Sprzętu Latającego i Pływającego Yalo znajduje się w Warszawie na lotnisku Gocław. Założona została w 1990 r. przez Krzysztofa Pazurę i Janusza Krzywonosa na bazie Lotniczych Zakładów Naprawczych. Nazwa firmy pochodziła od słów yachty i lotnictwo, ponieważ tymi dziedzinami zajmowała się firma.

W firmie powstał samolot AT-1 konstrukcji Tomasza Antoniewskiego. Na początku lat 1990- tych zbudowano samoloty ultralekkie Rand KR-02PM "Śmigły" i Wilson "Avid Flyer" oraz motoszybowiec SZD-9 "Moto-Bocian".

W latach 1993- 1994 r. prowadzone były prace projektowe nad ultralekkim samolotem sportowym Yalo 1. Na zlecenie firmy Aviata zbudowano w 1995 r. prototyp samolotu Aviata GN-1 "Gniady". W 2001 r. grupa konstruktorów- amatorów budowała z planów amfibię Osprey Aircraft "Osprey II". W 2006 r. rozpoczęto produkcję samolotu ultralekkiego Yalo "Bravo", który powstał na bazie dokumentacji amerykańskiego samolotu Preceptor "Ultra PUP".

Konstrukcje:
AT-1, 1990, samolot sportowy ultralekki.
SZD-9 "Moto-Bocian", 1993, motoszybowiec.
Rand KR-02PM "Śmigły", ok. 1993, ultralekki samolot sportowy.
Wilson "Avid Flyer", ok. 1994, samolot sportowy ultralekki.
Yalo 1, ok. 1994, projekt ultralekkiego samolotu sportowego.
Aviata GN-1 "Gniady", 1995, samolot holowniczy.
Yalo "Bravo" ("Ultra PUP Bravo"), 2006, samolot sportowy ultralekki.

Galeria

  • Źródło: ” Samolot holowniczy Aviata GM-1 Gniady”. Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 108 (5/2015).
  • Kadłub samolotu GM-1 ”Gniady” przed montażem końcowym, firma Yalo, Warszawa, marzec 1995 r. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 12/1997).

Źródło:

[1] ms "Bravo już lata". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 7/2006.
[2] Makowski T. "Współczesne konstrukcje lotnicze Polski". Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
[3] "Problemy rozwoju polskich konstrukcji Tomasza Antoniewskiego". Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 24 (7/2006).
[4] "Yalo Zakład Napraw i Budowy Sprzętu Latającego i Pływającego". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 1/1994.
[5] YALO - Zakład Napraw i Budowy Sprzętu Latającego i Pływającego.
[6] Pod redakcją Andrzeja Glassa i Tomasza Murawskiego "Polskie Szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju". Wydawnictwo SCG. Bielsko-Biała 2012.
[7] Pazura K. "Samolot holowniczy Aviata GM-1 Gniady". Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 108 (5/2015).
[8] (kk) "Czas na wodnosamoloty?". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 10/2001.
blog comments powered by Disqus