Wróbel-samolot, 1910

Samolot pionierski. Polska.
Samolot Emanuela Wróbla z Opola. (Źródło: archiwum).

Na wiosnę 1910 r. Emanuel Wróbel z Opola zbudował samolot. Wzorowany był na górnopłacie niemieckim Grade (H. Grade). Samolot został oblatany w maju 1910 r. Od 19 do 22.06.1910 r. samolot był wystawiony na Wystawie Śląskiego Klubu Pilotów we Wrocławiu.

W dniu 19.07.1910 r. wykonał lot na Polu Marsowym we Wrocławiu.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat wielodźwigarowy, kryty płótnem, usztywniony drutami. Sterowanie poprzeczne przez zwichrzenie końców płata.
Kadłub belkowy usztywniony linkami. Fotel pilota i koło sterowe umieszczone pod płatem, a nad podwoziem.
Podwozie klasyczne, stałe.

Silnik- w układzie W, Wunderlich, o mocy 18 kW (25 KM). Śmigło ciągnące.

Dane techniczne (wg [2]):
Rozpiętość- 10,0 m, długość- 7,5 m, wysokość- 2,0 m, powierzchnia nośna- 27,0 m2
Masa własna- 240 kg, masa użyteczna- 100 kg, masa całkowita- 340 kg. 
Prędkość max- 65-70 km/h.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
blog comments powered by Disqus