Weber-Sochacki samolot, 1910

Samolot pionierski. Polska.
Samolot pionierski konstrukcji Andrzeja J. Webera i Zygmunta Sochackiego. (Źródło: rys. Krzysztof Luto).
Samolot zaprojektowany został wiosną 1910 r. przez asystenta Politechniki Lwowskiej inż. Andrzeja J. Webera przy współpracy prof. inż. Zygmunta Sochackiego. Wzorowany był na samolocie H. Farman. W czerwcu 1910 r. zostało utworzone Akcyjne Towarzystwo Budowy Aeroplanów, w celu zdobycia środków finansowych na budowę samolotu.

Samolot Webera został zbudowany na Politechnice głównie przy pomocy słuchaczy Wydziału Budowy Maszyn Politechniki Lwowskiej: Bałabana, Machowieża, Kordyna, Tomasina, Witolda Rumbowicza i Leonarda Webera. Części metalowe wykonała firma Wyganiec i Ska. W październiku 1910 r. samolot ten w stanie nie wykończonym był wystawiony na Pierwszej Wystawie Awiatycznej we Lwowie.

4.10.1910 r. przeprowadzono dwugodzinną próbę silnika, a 8.10.1910 r. A. Weber przeprowadził na nim próby na Błoniach Janowskich we Lwowie. Podczas kołowania samolot skapotował ulegając uszkodzeniu. Naprawiono go i rozpoczęto jego przebudowę. W zimie 1910/11 samolot uległ zupełnemu zniszczeniu na skutek załamania się dachu hangaru pod ciężarem śniegu. Był to pierwszy polski samolot, dla którego w kraju wykonano niezbędne obliczenia konstrukcyjne.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Płaty prostokątne (górny z cofniętymi do tyłu końcówkami), dwudźwigarowe, kryte płótnem, wsparte miedzy sobą słupkami i wykrzyżowane drutami. Lotki zawieszone na drutach przed płatem górnym.
Kadłub o postaci drewnianej kratownicy przestrzennej o przekroju prostokątnym, wykrzyżowanej linkami. Miejsce pilota odkryte.
Usterzenie poziome składające się ze steru (o nieruchomych końcówkach), umieszczonego z przodu samolotu i statecznika - na końcu kadłuba. Usterzenie pionowe pojedyncze.
Podwozie klasyczne wyposażone w płozy i koła amortyzowane gumą.

Silnik- chłodzony wodą, czterocylindrowy, rzędowy, Körting, o mocy 37 kW (50 KM), śmigło pchające.

Dane techniczne (wg [2]):
Rozpiętość- 12,0 m, długość- 11,5 m, powierzchnia nośna- 40,0 m2. Masa własna- 310 kg, masa użyteczna- 190 kg, masa całkowita- 500 kg.

Galeria

  • Samolot pionierski Webera i Sochackiego. (Źródło: archiwum).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
blog comments powered by Disqus