Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 3 (WZL nr 3)
WZL nr 3
4 Samodzielne Remontowe Warsztaty Lotnicze
Lotnicze Zakłady Remontowe Nr 3 (LZR-3)

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 3 rozpoczęły działalność w 1945 r., jako samodzielny pododdział Oficerskiej Szkoły Lotniczej. W 1946 r. firma otrzymała nazwę 4 Samodzielne Remontowe Warsztaty Lotnicze i została podporządkowana Dowództwu Wojsk Lotniczych. Obecną nazwę- Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 3 (WZL-3) przyjęto w 1982 r. Do tego czasu przedsiębiorstwo funkcjonowało m.in. jako Lotnicze Zakłady Remontowe Nr 3 (LZR-3). W czasie swojej działalności firma remontowała praktycznie wszystkie typy samolotów oraz większość typów silników lotniczych, które były eksploatowane przez polskie lotnictwo wojskowe.

W latach 1945-1954 firma prowadziła remonty samolotów: - szkolnych i treningowych: Polikarpow Po-2, Jakowlew UT-2 Jakowlew Jak-11, Jakowlew Jak-18, Suchoj UTB,
- myśliwskich: Jakowlew Jak-9,
- szturmowych Iliuszyn Ił-2, Iliuszyn Ił-10,
- transportowych Szczerbakow Szcze-2.

Natomiast w latach 1954-1967 remontowano samoloty:
- szkolne i treningowe: Jakowlew Jak-11, Jakowlew Jak-18,
- łącznikowe i transportowe Jakowlew Jak-12, PZL An-2,
- myśliwskie: Jakowlew Jak-23, Mikojan MiG-15, Lim-2, Lim-5.

W 1967 r. uruchomiono remont samolotów Mikojan MiG-21. Doprowadziło to w przyszłości do remontowania 10 wersji samolotu, w tym 3 wersji dwumiejscowych. Lata 1980-te, to okres remontu dużych serii samolotów MiG-21. W 1987 r. zakład podjął się rekonstrukcji samolotu RWD-21. Samolot w stanie praktycznie szczątkowym trafił do WZL-3, gdzie w oparciu o zachowaną dokumentację i opisy został zrekonstruowany, z zachowaniem niektórych oryginalnych elementów. Prace wykonywane były przez grupę entuzjastów lotnictwa z WZL-3, całkowicie bezinteresownie. Po zakończeniu prac samolot przekazano do Muzeum Lotnictwa w Krakowie. Pierwsza połowa lat 1990-tych przyniosła rekordowo szybkie uruchomienia remontów samolotów Mikojan MiG-23MF i MiG-23U. Druga połowa lat 1990-tych, to remonty główne samolotów PZL TS-11 ”Iskra” oraz produkcja samolotów DEKO-6 i DEKO-9 ”Magic”. Opracowano i wdrożono program modernizacji samolotów MiG-21 i samolotów transportowych: Jakowlew Jak-40, Antonow An-26 i PZL An-28. W wiek XXI Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 3 weszły pod znakiem istotnych zmian systemu zarządzania i modernizacji infrastruktury, zmierzając do przygotowania firmy do kolejnej generacji sprzętu lotniczego.

Konstrukcje:
DEKO-6 ”Whisper”, ok. 2001, ultralekki samolot szkolny i obserwacyjny.
Kaiser DEKO-9 ”Magic”, 2000, samolot akrobacyjny.

blog comments powered by Disqus