Wojskowe Warsztaty Szybowcowe (WWS)

Wojskowe Warsztaty Szybowcowe (w głębi) w Krakowie po zbombardowaniu lotniska Kraków- Czyżyny. (Źródło: ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 3).

Wojskowe Warsztaty Szybowcowe (WWS) powstały na przełomie lat 1934/1935 w związku z dużym zapotrzebowaniem na szybowce dla Wojskowego Obozu Szybowcowego w Ustjanowej koło Ustrzyk Dolnych. Warsztaty mieściły się w jednym z budynków Parku (tzw. warsztatów) 2. Pułku Lotniczego w Krakowie przy lotnisku na Rakowicach.

Początkowo warsztaty produkowały szybowce Kocjan "Wrona-bis". W drugiej połowie 1935 r. konstruktorem w WWS został inż. Wacław Czerwiński, projektując następujące prototypy: WWS-1 "Salamandra" WWS-2 "Żaba" i WWS-3 "Delfin". Szybowce te były produkowane seryjnie. Produkcja wynosiła ok. 80 szybowców rocznie. Warsztaty te wyprodukowały ok. 360 szybowców (wg [4]- ponad 470 szybowców). Maksymalna produkcja wynosiła 7- 8 szybowców miesięcznie (90 rocznie, wg [4]- 130- 190 rocznie). W 1939 r. produkcja szybowców w WWS zmniejszyła się.

W listopadzie 1936 r. WWS zakupiły w Niemczech dwa szybowce: DFS "Rhönsperber" i DFS "Condor II" i oraz licencję na 15 egz. każdego z nich, w celu zapoznania się z technologią. Na licencji nie zbudowano żadnego szybowca. W latach 1938- 1939 w WWS powstał projekt wstępny wojskowego szy­bowca transportowego "Tryton".

W dniach 1 i 2.09.1939 r. stojący przed warsztatami hangar 2. Parku Lotniczego został zbombardowany. Niemcy częściowo wyremontowali budynki pułku, użytkując lotnisko jako wojskowe.

Konstrukcje:
Kocjan "Wrona", 1935, szybowiec szkolny.
WWS-1 ”Salamandra”, 1936, szybowiec treningowy.
WWS-2 ”Żaba”, 1937, szybowiec szkolny.
WWS-3 ”Delfin”, 1937, szybowiec treningowy.
WWS "Tryton", 1939, projekt szybowca transportowego.

Źródło:

[1] Morgała v”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
[2] Krzyżan M. ”Samoloty w muzeach polskich”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
[3] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[4] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 3. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2008.

blog comments powered by Disqus