Wozowicz wiatrakowiec (2003), ok. 2003
Wiatrakowiec amatorski. Polska.
Na początku lat 2000- nych Bogdan Wozowicz- znany kierowca rajdowy, postanowił zbudować własny wiatrakowiec. Własnoręcznie opracował jego projekt i sam dobrał materiały, z których powstał metalowy szkielet. Budowa wiatrakowca została rozpoczęta w 2001 r. Prowadzona była w garażu konstruktora, w miejscu jego zamieszkania. Po przygotowaniu konstrukcji szkieletu, przystąpił do wykonywania obudowy. Najpierw zrobił ze styropianu model kadłuba. Na nim wykonał formę dla plastikowych owiewek, osłaniających silnik i kabinę. Każdy jej element wykonał własnoręcznie. We Francji zakupił wirnik nośny.
Do napędu wiatrakowca zastosowano zmodernizowany silnik od samochodu Fiat Punto. Napęd przenoszony jest na śmigło za pomocą paska zębatego z odpowiednim przełożeniem. Wcześniej śmigło zamontował z przodu samolotu, ale w trakcie prób okazało się, że bardzo hałasuje. Przeniesiono je na tył, za kabinę pasażerską.
W grudniu 2002 r. przewidywano, że pierwszy lot wiatrakowiec wykona wiosną 2003 r. Prawdopodobnie wiatrakowiec uległ rozbiciu.
Konstrukcja:
Silnik- od samochodu Fiat Punto (zmodernizowany, wyposażony dodatkowo w turbosprężarkę) o mocy 88 kW (120 KM). Napęd przenoszony jest na śmigło za pomocą paska zębatego z odpowiednim przełożeniem. Śmigło pchające.
Dane techniczne:
Źródło:
[1] Pawlak J. ”Kto mu dał Skrzydła?” nowiny24.[2] Козярчук Л. Л. "Історія розвитку легкого автожира у світлинах (1933—2015) : фотоальбом". "Вежа Друк". Луцьк, 2015.
[3] Henryk Doruch - informacje.
© Copyright 2011-2023. samolotypolskie.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone.