Wozowicz-wiatrakowiec, ok. 2003

Wiatrakowiec. Polska.
Na początku lat 2000-nych Bogdan Wozowicz- znany kierowca rajdowy, postanowił zbudować własny wiatrakowiec. Własnoręcznie opracował jego projekt i sam dobrał materiały, z których powstał metalowy szkielet. Budowa wiatrakowca została rozpoczęta w 2001 r. Prowadzona była w garażu konstruktora, w miejscu jego zamieszkania. Po przygotowaniu konstrukcji szkieletu, przystąpił do wykonywania obudowy. Najpierw zrobił ze styropianu model kadłuba. Na nim wykonał formę dla plastikowych owiewek, osłaniających silnik i kabinę. Każdy jej element wykonał własnoręcznie. We Francji zakupił wirnik nośny.

Do napędu wiatrakowca zastosowano zmodernizowany silnik od samochodu Fiat Punto. Napęd przenoszony jest na śmigło za pomocą paska zębatego z odpowiednim przełożeniem. Wcześniej śmigło zamontował z przodu samolotu, ale w trakcie prób okazało się, że bardzo hałasuje. Przeniesiono je na tył, za kabinę pasażerską.

W grudniu 2002 r. przewidywano, że pierwszy lot wiatrakowiec wykona wiosną 2003 r.

Konstrukcja:

Silnik- od samochodu Fiat Punto (zmodernizowany, wyposażony dodatkowo w turbosprężarkę) o mocy 88 kW (120 KM). Napęd przenoszony jest na śmigło za pomocą paska zębatego z odpowiednim przełożeniem. Śmigło pchające.

Dane techniczne:

Źródło:

[1] Pawlak J. ”Kto mu dał Skrzydła?” ”nowiny24”
blog comments powered by Disqus