Wozowicz Bogdan

Bogdan Wozowicz. (Źródło: Henryk Doruch).

Bogdan Wozowicz, zamieszkały w Sędziszowie Małopolskim, był znanym kierowcą rajdowym. W sporcie samochodowym wyjeździł w latach 1970- tych m.in. 4 tytuły mistrza Polski. Po wycofaniu się ze startów zajął się przygotowywaniem silników dla rajdowców. Do jego sędziszowskiego garażu kiedyś przyjeżdżali najlepsi polscy kierowcy. Zbudował również prototyp dwumiejscowego samochodu rajdowego "Oberek". Pojazd był testowany z różnymi jednostkami napędowymi, m.in. z FSO 1500 i FSO Poloneza. Środkowa część nadwozia i drzwi pochodzą od FSO Poloneza, a pozostałe elementy zostały wykonane przez Wozowicza bądź przez niego przerobione w oparciu o części innych samochodów. Z relacji autora projektu i kierowców, którzy mieli okazję przejechać się "Oberkiem", wynika, że samochód był szybki, łatwo się go prowadziło i chętnie zmieniał kierunek jazdy.

Jednak jego marzeniem było latanie. Latać chciał od zawsze. Ale był realistą. Każde przymusowe lądowanie samolotem własnej konstrukcji oznaczało straty materialne albo utratę zdrowia. Zmienił zdanie, gdy zobaczył w Internecie wiatrakowce. Uznał, że w wiatrakowcu nie ma się co zepsuć. W przypadku awarii silnika ląduje bezpiecznie dzięki wirnikowi nośnemu. Przypatrzył się konstrukcji wiatrakowca w Internecie i stwierdził, że jest bardzo prosta. Mniej skomplikowana od rozwiązań stosowanych w pierwszym lepszym samochodzie. Ponieważ Bogdan Wozowicz zbudował kilka trudniejszych konstrukcji, więc postanowił zbudować własny wiatrakowiec. Prace nad wiatrakowcem rozpoczął w 2001 r. Pierwszy lot był przewidywany wiosną 2003 r.

Pomimo kilku wypadków na motolotni i wiatrakowcu nie zraził się do podejmowania prób podbicia przestrzeni powietrznej.

Zbudował kilka motolotni i nauczył się na nich latać. Zbudował też kilka dwumiejscowych wiatrakowców z silnikami Suzuki. Od 2008 r. prowadził budowę motoszybowca, do którego wykonał skrzydła wzorowane na skrzydłach szybowca BKB-1A. W 2010 r. Bogdan Wozowicz otrzymał nagrodę Grand Prix XVI Zlotu Amatorskich Konstrukcji Lotniczych im. Józefa Gorszczyńskiego w Turbi. Otrzymał ją za adaptację silnika Suzuki Swift do samolotu.

W końcu zbudował dwumiejscowy śmigłowiec napędzany silnikiem Yamaha. Jego budowa została ukończona w 2017 r. W 2019 r. prezentował w Górkach swój nowy wynalazek- zespół śmigieł przeciwbieżnych mocowanych na głowicy własnej konstrukcji.

Konstrukcje:
Wozowicz wiatrakowiec (2003), 2003, wiatrakowiec amatorski.
Wozowicz motolotnie, lata 2000- ne, motolotnia amatorska.
Wozowicz wiatrakowiec (2009), 2009, wiatrakowiec amatorski.
Wozowicz śmigłowiec, 2017, śmigłowiec amatorski.
Wozowicz motoszybowiec, 2020, motoszybowiec amatorski.

Galeria

  • Silnik Suzuki Swift przeznaczony do napędu samolotu, zmodyfikowany przez Bogdana Wozowicza. (Źródło: Henryk Doruch).
  • Zespół śmigieł przeciwbieżnych. (Źródło: Henryk Doruch).

Źródło:

[1] Pawlak J. ”Kto mu dał Skrzydła?” nowiny24.
[2] jg ”XVI Zlot Amatorskich Konstrukcji Lotniczych”. Lotnicza Polska.
[3] Tujaka J. "Polski samochód o krok od rajdowej kariery. Nieznana historia Oberka". Autokult.pl - Samochody, Testy, Opinie.

blog comments powered by Disqus