Hover H-44, 2000

Poduszkowiec wielozadaniowy, patrolowy, ratowniczy. Polska.
Pierwszy prototyp poduszkowca Hover H-44 konstrukcji Jerzego Woźniaka. (Źródło: Copyright Jerzy Woźniak- ”Hover”).
Pod koniec lat 1990-tych mgr inż. Jerzy Woźniak opracował projekt poduszkowca. Jego prototyp, oznaczony jako H-44-2000 zbudowany został w 2000 r. w celu praktycznej weryfikacji założeń projektowych. Konstrukcja napędzana była silnikiem Fiat i nie posiadała jeszcze zakrytej kabiny. Poduszkowiec prezentowany był na I Forum Niekonwencjonalnych Wynalazków we Wrocławiu w 2001 r.

Na początku lat 2000-nych został zbudowany drugi egzemplarz poduszkowca Hover H-44 model 2003. Stanowi on dalszy rozwój pierwszego prototypu. Otrzymał zakrytą kabinę i silnik o mocy 74 kW (100 KM). Jest to czteromiejscowy poduszkowiec wielozadaniowy przystosowany do transportu na jednoosiowej przyczepie za samochodem osobowym. Może być stosowany jako ratowniczy, patrolowy lub turystyczny. W 2003 r. Jerzy Woźniak otrzymał nagrodę Targów Innowacji Gospodarczych i Naukowych- Katowice 2003 za rozwiązanie: Poduszkowiec HOVER-44. Pojazd prezentowany był m.in. podczas IV Forum Niekonwencjonalnych Wynalazków we Wrocławiu w 2004 r.

W 2010 r. przewidywano, że po testach i modyfikacjach maszyna ta zostanie wprowadzona do sprzedaży na początku 2012 r.

Konstrukcja:
Czteromiejscowy poduszkowiec o konstrukcji kompozytowej. W wersji ratowniczej trzymiejscowy: oprócz pilota zabiera na pokład jednego rannego w pozycji leżącej oraz ratownika medycznego.
Kadłub niezatapialny z całkowitą wypornością pływaków ponad 900 kg. Wykonany w technice przekładkowej: warstwy nośne- włókno szklane plus żywica epoksydowa. Wypełniacz- twarda pianka poliuretanowa. Kabina zakryta, szczelna, ogrzewana i wyciszona. Oszklenie wykonane z poliwęglanu utwardzonego powierzchniowo. Kabina w pierwszym prototypie była odkryta.
Osłona elastyczna (fartuch) z dwustronnie powlekanej zbrojonej tkaniny odpornej na ścieranie.

Wyposażenie- ogrzewanie cieczowe.

Silnik- o mocy 74 kW (100 KM), napędza poprzez przekładnię śmigło wielołopatowe. Odwracacz ciągu- rewersor umożliwia hamowanie bez utraty poduszki powietrznej.

Dane techniczne H-44 z 2003 r. (wg [3]):
Długość- 4,4 m, długość wraz z napełnioną poduszką powietrzną- 4,7 m, szerokość- 2,2 m, szerokość wraz z napełnioną poduszką powietrzną- 2,5 m, wysokość- 1,7 m, wysokość wraz z napełnioną poduszką powietrzną- 1,98 m.
Masa własna- 380 kg, ładowność max- 360 kg, masa całkowita max- 800 kg.
Prędkość- ok. 70 km/h, wysokość unoszenia- 25 cm.

Galeria

  • Poduszkowiec Hover H-44 model 2003. Projekt wersji kolorystycznej poduszkowca policyjnego. (Źródło: Copyright Jerzy Woźniak- "Hover").
  • Poduszkowiec Hover H-44 model 2003. (Źródło: Copyright Jerzy Woźniak- "Hover").

Źródło:

[1] ”poduszkowiec”
[2] Osiński A. W. ”Triumf wyobraźni i geniuszu, czyli IV Forum Niekonwencjonalnych Wynalazków”. Gwiazdy Mówią.
[3] ”Hover”
[4] E-mail od Jerzego Woźniaka z dnia 3 sierpnia 2010 r.
[5] ”INARG”
blog comments powered by Disqus