Woźniak Jerzy Krzysztof

Jerzy Woźniak i jego dzieło- poduszkowiec Hover H-44. IV Forum Niekonwencjonalnych Wynalazków, Wrocław 2004 r. (Źródło: Copyright Włodzimierz Osiński- ”ARS LIBRA”).
W 1991 r. mgr inż. Jerzy Woźniak opracował silnik spalinowy z tłokiem obrotowym o spalaniu wewnętrznym. Konstruktorowi chodziło o prostotę budowy, czterotaktowy cykl pracy i wyeliminowanie układu korbowego. Dodatkowo należało również uniknąć wad, jakie posiada silnik Wankla. We wrześniu 1992 r. Jerzy Woźniak opatentował swój projekt pod tajemniczą nazwą silnik X. Posiada on pewne cechy wspólne ze znaną konstrukcją Felixa Wankla. Oba modele posiadają wirujące tłoki i różnią się do klasycznych czterosuwowych silników tłokowych tym, że zamiast tradycyjnych zaworów posiadają okna wlotowe i wylotowe umieszczone w odpowiednio usytuowanym miejscu cylindra. Brak układu korbowego oraz układu rozrządu przy dodatkowej możliwości zastosowania łożysk tocznych to elementy znacznie wpływające na wysoką sprawność silników. Jednostka Wankla mimo swych niepodważalnych atutów posiada też wady, które znacznie przyhamowały jej popularność i spowodowały, że wiele placówek zrezygnowało z rozpoczętych kosztownych prac badawczo-wdrożeniowych. Większość tych niedoskonałości konstrukcyjnych udało się ominąć Jerzemu Woźniakowi w projekcie silnika X, który równocześnie posiada zalety Wankla. Konstruktor przewiduje, że sprawność ogólna jego silnika będzie wyższa od jednostek suwowych o 5-10 proc. Silnik został pozytywnie oceniony przez fachowców z Politechniki Wrocławskiej. W 2002 r. pojawiła się pierwsza prywatna firma z Polski zainteresowana budową prototypu, lecz do jego wykonania jednak nie doszło. Nadal istniał tylko jego plastikowy model służący do prezentacji zasad działania.

Jerzy Woźniak jest również konstruktorem poduszkowca wielozadaniowego Hover H-44, którego pierwszy prototyp został zbudowany w 2000 r. Za jego opracowanie otrzymał w 2003 r. nagrodę Targów Innowacji Gospodarczych i Naukowych- Katowice 2003. Prawdopodobnie w 2010 r. został zbudowany poduszkowiec rekreacyjno-sportowy Airslide H37. Jego produkcja została podjęta w 2011 r w firmie Airslide Sp. J.- K. Kruciński J. Woźniak.

Konstrukcje:
Hover H-44, 2000, poduszkowiec wielozadaniowy, patrolowy, ratowniczy.
Airslide H37, ok. 2010, poduszkowiec rekreacyjno-sportowy.

Galeria

  • Silnik spalinowy typu ”X” konstrukcji  Jerzego Woźniaka. Kolejne fazy cyklu spalania. (Źródło: ”SILNIK  SPALINOWY TYPU
  • Silnik spalinowy typu ”X” konstrukcji  Jerzego Woźniaka. (Źródło: ”SILNIK  SPALINOWY TYPU
  • Silnik spalinowy typu ”X” konstrukcji  Jerzego Woźniaka. (Źródło: ”SILNIK  SPALINOWY TYPU
  • Widok modelu od strony przekładni zębatej. (Źródło: ”SILNIK  SPALINOWY TYPU

Źródło:

[1] ”Hover”
[2] E-mail od Jerzego Woźniaka z dnia 3 sierpnia 2010 r.
[3] ”INARG”
[4] Ginalski P. ”Konstrukcyjnie lepszy od Wankla- Silnik X”. Energia Gigawat nr 10/2003.
[5] Osiński A. W. ”Triumf wyobraźni i geniuszu, czyli IV Forum Niekonwencjonalnych Wynalazków”. Gwiazdy Mówią.
[6] ”PODUSZKOWCE AIRSLIDE”
[7] ”KtoKogo.pl”
[8] "SILNIK  SPALINOWY TYPU "X" Z  TŁOKIEM  OBROTOWYM"
[9] "SILNIK  SPALINOWY TYPU "X" Z  TŁOKIEM  OBROTOWYM- OPIS TECHNICZNY"

blog comments powered by Disqus