WPE (WEP), 1967- 1969

Szybowiec oraz mtoszybowiec amatorski. Polska.
Motoszybowiec amatorski WPE w locie. (Źródło: Andrzej Maćko- Skrzydlata Polska nr 39/1970).

Bracia Piotr i Edward Wolsza ze wsi Rozgaty w ówczesnym powiecie Toruńskim, zbudowali w latach 1966-1969 motoszybowiec nazwany od inicjałów nazwiaska i imion WPE. Konstrukcja ta została wykonana z drewna, bez obliczeń i na wyczucie. Pierwszego oblotu dokonano latem 1967 r. bez napędu na holu za motocyklem Junak na terenie lotniska Aeroklubu Toruńskiego.

Następnie do WPE zamontowano mały silnik spalinowy z własnej roboty śmigłem wykonanym z jednego kawałka drewna brzozowego. Pierwszy lot silnikowy wykonano w czerwcu 1969 r. Przy lądowaniu podczas drugiego lotu silnikowego uległy uszkodzeniu śmigło, silnik i przód kadłuba. Po naprawie w 1969 r. wylatano na tej konstrukcji ogółem ponad 5 h. Niestety konstruktorzy skasowali ten motoszybowiec poprzez porąbanie go na kawałki i spalenie.

Wg [2]- dwóch kilkunastoletnich chłopców, bracia Wolszowie ze wsi Rozgort koło Torunia, zbudowało szybowiec WEP. Budowa trwała 6 miesięcy. Bracia Wolszowie zbudowali swój szybowiec, by zaprezentować go na zawodach latawcowych. Starszy z nich Edward przyleciał szybowcem na lotnisko wylądował- to był jego pierwszy lot w życiu.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płaty i usterzenie zostały oklejone płótnem prześcieradłowym i jako drugą warstwą papierem pakowym.
Kadłub całkowicie drewniany, oklejany z przodu sklejką, tył kadłuba oklejony płótnem prześcieradłowym i jako drugą warstwą papierem pakowym.

Silnik- o mocy 8,8 kW (12 KM).

Dane techniczne WPE (wg [1]):
Rozpiętość- 9 m, długość- 5,2 m.
Masa własna jako szybowca- 65 kg, masa własna jako motoszybowca- 80 kg.

Galeria

  • Motoszybowiec  amatorski WPE. (Źródło: Andrzej Maćko- Skrzydlata Polska nr 39/1970).
  • Przednia część kadłuba. (Źródło: Andrzej Maćko- Skrzydlata Polska nr 39/1970).

Źródło:

[1] ”Polskie konstrukcje amatorskie”
[2] Mroczek A. A. Artykuł prasowy z WTK. Czerwiec 1968.
[3] Pod redakcją A. Glassa i T. Murawskiego "Polskie Szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju". Wydawnictwo SCG. Bielsko-Biała 2012.
blog comments powered by Disqus