Ansaldo A-1 "Balilla", 1917
W 1917 r. w wytwórni lotniczej Gio Ansaldo inż. Giuseppe Brezzi zaprojektował samolot myśliwski Ansaldo A-1 ”Balilla”. Prototyp oblatano w lipcu 1917 r. Był to mały, zwrotny dwupłat z kadłubem charakterystycznym dla poprzednich konstrukcji SVA, mającym w tylnej części przekrój trójkątny wierzchołkiem zwróconym do spodu. Prototyp, jakkolwiek bardzo szybki i łatwy w pilotażu, wykazał usterki. Poddany przeróbkom, w nowej wersji Ansaldo A-1 bis został dopuszczony do produkcji w 1918 r. Nie zdobył również uznania u pilotów. Pojedyncze egzemplarze przekazano do kilku eskadr, większość trafiła do szkół lotniczych. Jedyne zwycięstwo powietrzne odniósł Leopoldo Eleuteri, który 8.10.1918 r. zestrzelił austriacki samolot obserwacyjny. W końcowej fazie wojny samoloty w większości przesunięto do obrony baz sterowców w głębi kraju.
Wkrótce po wojnie wycofano go z eskadr bojowych do szkół i magazynów. Liczba wyprodukowanych samolotów szacowana jest na niewiele ponad 200 egz. Pod koniec 1919 r. było we Włoszech 186 egz. z tego tylko 47 znajdowało się w szkołach, 33 w rezerwie, a 106 w składach przeznaczone na sprzedaż. W 1922 r. 30 egz.. zakupił Związek Radziecki, gdzie służyły jeszcze po 1926 r. Kilka samolotów znalazło się w Argentynie, Łotwie, dwa w Hiszpanii, jeden w Urugwaju, jeden był używany w USA jako wyścigowy.
W Polsce.
Działająca we Włoszech Polska Misja Wojskowa w okresie od sierpnia 1919 r. do sierpnia 1920 r. dokonała zakupu 35 samolotów Ansaldo A-1 ”Balilla”. Zanim dotarły pierwsze zakupione samoloty, w grudniu 1919 r. przybył do Polski egzemplarz pokazowy nazywany ”Prim”, zmontowany w CSL wziął udział w lutym 1920 r. międzynarodowym mityngu akrobatów lotniczych, współzawodnicząc z samolotami RAF SE-5a i Fokker D-VII. Pierwsza partia 15 egz. dotarła do Warszawy w styczniu 1920 r. i w maju zostały dostarczone do 7 EM na lotnisko frontowe w Białej Cerkwi. Obok samolotów Oeffag D-III wzięły udział w końcowej fazie ofensywy Kijowskiej. Latali na nich obok Polaków piloci amerykańscy z ochotniczego naboru we Francji. Były wykorzystywane przede wszystkim do działań przeciwkawaleryjskich. Przeprowadzono też udany atak na statek transportowy na Dnieprze. Dokonywano na nich także lotów rozpoznawczych i łącznikowych. Używane były na froncie do rozejmu w październiku 1920 r. Ostatnia partia 10 myśliwców dotarła do Krakowa w sierpniu 1921 r. Po wojnie stanowiły one nadal wyposażenie 7 EM wchodzącej w skład 1 PL. Ponadto wykorzystywane były do szkolenia i treningu w sekcjach treningowych 1, 2 i 3 PL, sekcji ćwiczeń CZL i WSP Grudziądz. Ostatnie skasowano wiosną 1926 r.
W październiku 1919 r. zakupiono licencję na produkcję samolotów Ansaldo A-1 ”Balilla” w kraju (razem z samolotem Ansaldo A-300) wraz z egzemplarzem wzorcowym. Spośród kilku ofert krajowych i zagranicznych, wybrano Zakłady Mechaniczne E. Plagę i T. Laśkiewicz w Lublinie zamawiając w lutym 1920 r. 100 egz. z dostawą od sierpnia 1920 r. do września 1921 r. Samolot wzorcowy zamierzano dostarczyć lotem. Start z Turynu nastąpił 23.08.1920 r., jednak drodze samolot został uszkodzony i do Polski dotarł drogą morską. W tym czasie wobec ofensywy bolszewickiej przygotowania do produkcji zostały przerwane, a wytwórnię ewakuowano z Lublina za Wisłę. W październiku 1920 r. ponownie podjęto produkcję. Pierwszy egzemplarz został oblatany 21.07.1921 r. Lot zakończył się rozbiciem samolotu i śmiercią pilota (Adam Haber-Włyński). Produkcję zatrzymano. Dla ratowania dobrego imienia firmy wytwórnia Ansaldo wysłała do Polski we wrześniu 1921 r. pilota fabrycznego Luigi Mainardi, który wykonał na A-1 lot Turyn- Warszawa. Przebywając w Polsce dawał pokazy sprawności i możliwości samolotu. Pierwsze seryjne A-1 wysłano do CSL z Lublina w listopadzie 1921 r.
Wiosną 1922 r. znów nastąpiła seria wypadków na samolotach produkowanych w Lublinie. W maju 1922 w MSWojsk. powołano komisję do zbadania przyczyn wypadków. Okazało się, że z Włoch dostarczono silniki nie te, które zamówiono, a starsze, po remoncie. W październiku 1922 r. ograniczono liczbę zamówionych A-1 do 80 sztuk. Na początku 1923 r. produkcja była nadal wstrzymana. W 1923 r. nastąpiła kolejna seria wypadków. Rozpoczęto kolejne działania kontrolne. Pod koniec maja przeprowadzono próbę statyczną na dwóch płatowcach seryjnych wziętych z produkcji, która dała wynik pozytywny. Współczynnik wytrzymałości wyniósł 13,5, wobec wymaganego 8. W czerwcu 1923 r. przeprowadzono kontrolę skrzydeł i kadłubów, która wykazała wady w ich budowie. W międzyczasie uruchomiono ponownie produkcję płatowców, a pierwsze samoloty odebrano pod koniec września 1923 r. W kwietniu i maju 1924 r. prasa rozpoczęła zjadliwą kampanię, powodując powołanie kolejnej komisji. Znów stwierdzono usterki w płatowcach, wady spawania, niepewne silniki itd. Krajowe ”Balille” były uważane przez pilotów za niebezpieczne.
We wrześniu 1924 r. podjęto decyzję o zaprzestaniu produkcji. Do tego czasu zbudowano 62 płatowce. Wytwórnię zobowiązano do dostarczenie jeszcze 23 szt., ale zmontowano tylko 8. Razem zbudowano w ZM PI&L 70 samolotów Ansaldo A-1 ”Balilla”. Znajdowały się w wyposażeniu eskadr 7 i 18 (później 121 i 122) w 1 PL oraz 13 i 15 (później 111 i 112) w 3 PL. Były również w 11 PM w Lidzie na początku formowania tej jednostki. Ponadto znajdowały się w sekcjach ćwiczeń, a później eskadr treningowych w pułkach lotniczych, w CZL, w Szkole Pilotów w Bydgoszczy i w Wyższej Szkole Pilotów w Grudziądzu.
Na Ansaldo A-1 poniesiono wówczas największą liczbę ofiar w ludziach i strat w sprzęcie niż na jakimkolwiek innym typie samolotu myśliwskiego. W wpadkach utracono ok. 35 egz., zginęło 15 pilotów. W miarę otrzymywania samolotów SPAD S-61 i SPAD S-51 samoloty Ansaldo A-1 były wycofywane. Do połowy 1927 r. zostały wycofane z eskadr myśliwskich. Ostatnie wycofano z eskadr treningowych 11 MPL i 6 PL w 1928 r.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Skrzydła prostokątne, dwudźwigarowe, z miękką krawędzią spływu, kryte płótnem. Wydłużenie górnego płata 5, dolnego- 8. Górny płat z lotkami, niedzielony. Część środkowa wsparta o stojaki na kadłubie. Dolny płat dwudzielny. Komora płatów jednoprzęsłowa mająca z każdej strony parę równoległych stojaków z rur stalowych o przekroju kroplowym- wykrzyżowania ze ścięgien stalowych.
Kadłub podłużnicowo- wręgo-wy, pokryty był sklejką o grubości 2 mm. Cienkie pokrycie usztywniono od wewnątrz ukośnie ustawionymi prętami z drewna. Przekrój poprzeczny kadłuba- charakterystyczny dla wytwórni Ansaldo: prostokątny w części środkowej przechodzący w trójkątny zwrócony wierzchołkiem do spodu. Zapewniało to lepszą widoczność z kabiny w tył do dołu. Przód kadłuba pokryty był osłonami z blachy aluminiowej. Kabina odkryta.
Usterzenie klasyczne. Statecznik pionowy pokryty sklejką, ster kierunku płótnem. Statecznik poziomy niedzielony miał nosek pokryty sklejką, resztę usterzenia poziomego pokryto płótnem. Stery proste nie skompensowane. Stateczniki były usztywnione zewnętrznie ścięgnami z drutu, a statecznik poziomy podparty zastrzałami.
Podwozie klasyczne stałe, dwugoleniowe z osią stałą niedzieloną amortyzacja sznurem gumowym. Płoza ogonowa z półresora stalowego.
Uzbrojenie- 2 stałe karabiny maszynowe pilota Vickers wz.09 kal. 7,7 mm.
Silnik- rzędowy, 6-cylindrowy, chłodzony cieczą SPA-6A o mocy 162 kW (220 KM).
Chłodnica czołowa typu ulowego. Śmigło drewniane dwułopatowe o średnicy 2,50 m. Zbiornik główny paliwa mieścił się w spodzie środkowej części kadłuba i miał mechanizm wyrzucania w locie. W górnym płacie mieścił się dodatkowy zbiornik paliwa i zbiornik wyrównawczy wody chłodzącej. Masa zapasu paliwa wynosiła 96 kg, a oleju 13 kg.
Dane techniczne A-1 ”Balilla” (wg [1]):
Rozpiętość- 7,68 m, długość- 6,84 m, wysokość- 2,63 (wg [2]- 2,53) m, powierzchnia nośna- 21,25 (wg [2]- 21,2) m2.
Masa własna- 625 (wg [2]- 615) kg, masa użyteczna- 245 (wg [2]- 255) kg, masa całkowita- 870 kg.
Prędkość max- 210 (wg [2]- 220) km/h, czas wznoszenia na 5000 m- 17',pułap- (Wg [2]- 7000) m, zasięg- 360-400 km, czas lotu- 2 h 30'.
Galeria
Źródło:
[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.[2] Goworek T. ”Samoloty myśliwskie I wojny światowej”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1981.