ANBO-III, 1929

Samolot szkolny. Litwa.
Samolot ANBO-III lotnictwa wojskowego Litwy. (Źródło: archiwum).

Projekt samolotu ANBO-III opracował w końcu lat 1920-tych Antanas Gustaitis. Prototyp został zbudowany w warsztatach lotniczych w Kownie. Pierwszy lot wykonał w październiku 1929 r. Samolot przeznaczony był do szkolenia w wyższym pilotażu. ANBO-III to pierwsza maszyna seryjnie produkowana przez Litwinów. W sumie od września 1929 r. do września 1931 r. halę montażową warsztatów lotniczych w Kownie opuściło 9 egz. Oznaczone były numerami: 33, 39, 40, 41, 42, 44, 45, 47 i 48.

Samoloty ANBO-III okazały się wyjątkowo udane technicznie i łatwe w pilotażu. Katastrofie uległa tylko jedna z nich: 28.08.1935 r. rozbił się ANBO-III nr 41. Zalety ANBO-III sprawiły, że pięć z nich wykorzystywano do szkolenia jeszcze w 1940 r.

W Polsce.

W dniu 7.04.1933 r. obok zaścianka Sulszczyzna (niedaleko stacji kolejowej Zawiasy na trasie Wilno-Kowno), w pobliżu strażnicy KOP Łodziany należącej do batalionu KOP Nowe Troki, wylądował przymusowo samolot ANBO-III nr 44. Samolot ten należał do 2 Eskadry stacjonującej na lotnisku w Kownie. Podczas lotu z Szawel do Kowna samolot przeleciał granicę polsko-litewską i znalazł się na terytorium Polski. Podczas lądowania na nieodpowiednim terenie maszyna uległa niewielkiemu uszkodzeniu. Komisja wyznaczona rozkazem dowódcy 5 Pułku Lotniczego dokonała szczegółowej oceny stanu i wyposażenia samolotu litewskiego. Pomimo bardzo złych stosunków między Polską a Litwą, polskie władze nie wykorzystały faktu naruszenia granicy państwowej dla celów polityczno-propagandowych. Wręcz przeciwnie, incydent ten wyciszono, pilota zaś oraz samolot przewieziono do Wilna, a stamtąd odesłano na Litwę przez terytorium Łotwy.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji drewnianej.
Kabiny odkryte.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- gwiazdowy Walter ”Mars” o mocy 96 kW (130 KM) lub Genet ”Major” o mocy 88 kW (120 KM).

Dane techniczne ANBO-III (wg [1]):
Rozpiętość- 10,55 m, długość- 6,9 m, powierzchnia nośna- 18,2 m2.
Masa własna- 556 kg, masa całkowita- 820 kg.
Prędkość max- 180 km/h, prędkość max z silnikiem Genet ”Major”- 174 km/h, prędkość minimalna- 75 km/h, pułap- 4500 m.

Źródło:

[1] Rezmer W. ”Litewskie lotnictwo wojskowe 1919-1940”. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Toruń 1999.
blog comments powered by Disqus