Westland "Wapiti", 1927
Łącznie zbudowano 517 samolotów w kilku wersjach:
- ”Wapiti” Mk.I- pierwsza wersja seryjna, napędzana silnikiem Bristol ”Jupiter” o mocy 309 kW (420 KM),
- ”Wapiti” Mk.IA- unowocześniona wersja z silnikiem Bristol ”Jupiter VIIIF” o mocy 353 kW (480 KM),
- ”Wapiti” Mk.II- wersja o konstrukcji metalowej,
- ”Wapiti” Mk.IIA- wariant o zmienionej konstrukcji skrzydła,
- ”Wapiti” Mk.III- wersja budowana na licencji w Południowej Afryce, zbudowano 27 egz,
- ”Wapiti” Mk.V- opracowana na bazie projektowanej wersji ”Wapiti” Mk.IV z przedłużonym kadłubem i pewnymi udoskonaleniami. Napędzany silnikiem Brystol ”Jupiter VIIIF” o mocy 404 kW (550 KM),
- ”Wapiti” Mk.VI- wersja szkolno-treningowa z podwójnymi sterownicami, zbudowano 16 egz,
- ”Wapiti” Mk.VII- wersja doświadczalna, zmodernizowany samolot Mk.V,
- ”Wapiti” Mk.VIII- wersja rozwojowa opracowana na bazie ”Wapiti” Mk.V z silnikiem gwiazdowym Bristol ”Pegasus IV” o mocy 500 kW (680 KM), wg [2], wg tego samego źródła posiadał silnik Armstrong Siddeley ”Jaguar VI” o mocy 376 kW (512 KM). Wersja ta była produkowana i dalej rozwijana pod nazwą Westland PV.6 ”Wallace”.
Samoloty używane były w dużych ilościach w RAF na terenie Wielkiej Brytanii oraz jej koloniach i dominiach. Używane były również w lotnictwie wojskowym Chin i Arabii Saudyjskiej. Ok. 80 samolotów Westland ”Wapiti” było jeszcze w eksploatacji w Indiach i Kanadzie w chwili wybuchu II wojny światowej. Były używane bojowo na samym początku wojny: broniły brytyjskie kolonie w Afryce na granicy Kenii i Somalii, a także polowały na niemieckie okręty podwodne u wybrzeży Kanady i Południowej Afryki.
W Polsce.
We wrześniu 1929 r. firma Westland złożyła do Kierownictwa Zaopatrzenia Aeronautyki ofertę dostawy samolotów liniowych Westland ”Wapiti” dla polskiego lotnictwa wojskowego. Oferta nie została przyjęta.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji metalowej.
Płaty pokryte płótnem.
Kadłub pokryty płótnem. Kabiny odkryte.
Podwozie klasyczne stałe.
Uzbrojenie:
- Mk.IA- 1 stały, synchronizowany karabin maszynowy Vickers kal. 7,7 mm i 1 ruchomy karabin maszynowy obserwatora Lewis kal. 7,7 mm. Udźwig bomb- 263 kg (wg [2], wg tego samego źródła wynosił 227 kg).
Silnik:
- Mk.I- Bristol ”Jupiter” o mocy 309 kW (420 KM),
- Mk.IA- Bristol ”Jupiter VIIIF” o mocy 353 kW (480 KM),
- Mk.V- Bristol ”Jupiter VIIIF” o mocy 404 kW (550 KM),
- ”Wapiti” Mk.VIII- gwiazdowy Bristol ”Pegasus IV” o mocy 500 kW (680 KM), wg [2], wg tego samego źródła posiadał silnik Armstrong Siddeley ”Jaguar VI” o mocy 376 kW (512 KM).
Dane techniczne Mk.IA (wg [2]):
Rozpiętość- 14,15 m, długość- 9,65 m, wysokość- 3,61 m, powierzchnia nośna- 43,48 m2.
Masa własna- 1728 kg, masa całkowita- 2449 kg.
Prędkość max- 225 km/h, prędkość przelotowa- 177 km/h, pułap- 6280 m, zasięg- 853 km.
Źródło:
[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wydawnictwo Bellona. Warszawa 2003.[2] "Уголок ниэбa- Виртуальная авиационная энциклопедия"