Anatra "Anasal", 1916
(Decan Salmson-DS)

Samolot bombowy, rozpoznawczy, transportowy. Rosja.
Samolot rozpoznawczy Anatra ”Anasal” lotnictwa rosyjskiego (Źródło: archiwum).

Samolot powstał w 1916 r. w wytwórni Anatra w Odessie. Był to dalszy rozwój samolotu Anatra ”Anakle” (”Decan Clerget-DC”). Znany był również pod nazwą ”Decan Salmson-DS”. Konstruktorem był Francuz inż. E. Decan. Prototyp został oblatany 25.07.1916 r., zaś seryjne egzemplarze za­częły opuszczać wytwórnię dopiero w lutym 1917. Istniały dwie wersje tego samolotu, określane jako Anatra DS i Anatra DSS, różniące się mocą zastosowanych odmian silnika Salmson, a mianowicie odpowiednio- 110 kW i 118 kW i nieznacznie wymiarami.

W Polsce.

W eskadrach polskich na Ukrainie i w kraju były 4 samoloty Anatra ”Anasal”. Jeden oddano w Odessie, w marcu 1918 r., do dyspozycji I Polskiego Oddziału Awiacyjnego Bojowego II K P gen. Hallera. W okresie marzec-kwiecień 1919 r. dwa samoloty tego typu znalazły się w wyposażeniu Polskiego Oddziału Awiacyjnego z 4 Dywizji Strzelców gen. Żeligowskiego. Czwarty zdobyła polska piechota 19.04.1919 r. w transporcie kolejowym na stacji Wilno. Znajdował się później w wyposażeniu 1 EW. Był wykorzystany bojowo na Froncie Litewsko-Białoruskim od maja do lipca 1919 r.

Wg [3]- niektóre źródła podają, że przy przejmowaniu z rąk austriackich lotnisk Hureczko i Lewandówka w październiku 1918 r., miało się na nich znajdować m.in. 6 samolo­tów tego typu. Publikacje niemieckie podają nawet, że miało się ich znajdo­wać w polskich jednostkach do 9 egz. Zakończyły one służbę w Polsce w 1921 r.

Konstrukcja:

Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Skrzydła o skosie 4°30', z pokryciem płóciennym, z lotkami tylko na górnym płacie, słupki sosnowe.
Ka­dłub o przekroju czworokątnym, lekko zaokrąglony na grzbiecie, o podłużnicach jesionowych, konstrukcji kratownicowej, kryty sklejką. Silnik osłonięty od góry i od dołu wypukłymi blaszanymi pokry­wami. Kabiny odkryte.
Podwozie klasyczne stałe.

Uzbrojenie- 1 stały karabin maszynowy pilota Vickers i 1 ruchomy karabin maszynowy obserwatora Lewis Russion-Jakubowski. Udźwig bomb- 50 (wg [2]- 30)kg.

Silnik- gwiazdowy Salmson 9U o mocy 110 kW (150 KM).

Dane techniczne ”Anasal” (wg [1]):
Rozpiętość- 11,42-12,33 m, długość- 7,95-8,1 m, wysokość- 3,19 m, powierzchnia nośna- 35,0-37,1 m2.
Masa własna- 814 kg, masa użyteczna- 350 kg, masa całkowita- 1164 kg.
Prędkość max- 144 km/h, czas wznoszenia na 3000 m- 24', pułap- 4300 m, zasięg- 450 km, czas lotu- 3 h 30'.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.
[2] Bączkowski W. ”Samoloty bombowe I wojny światowej”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1986.
[3] Chołoniewski K., Bączkowski W. "Samoloty wojskowe obcych konstrukcji 1918-1939. Tomik 2". Seria "Barwa w lotnictwie polskim" nr 7. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1987.
blog comments powered by Disqus