Anatra "Anasal", 1916
(Decan Salmson-DS)
Samolot rozpoznawczy Anatra "Anasal" (znany był również pod nazwą "Anatra DS" / "Decan Salmson-DS") był drugą samodzielną konstrukcją odeskiej wytwórni Anatra Aviacionnyj Zawod. Stanowił dalszy rozwój typu Anatra ”Anakle” / "Anade" z silnikiem rotacyjnym Gnôme o mocy 74 kW. Konstruktorem samolotu był francuski inż. Elysée Alfred Descamps (według rosyjskiej dokumentacji z tamtych lat, jego nazwisko brzmiało E. Decan).
Zaprojektowano samolot z mocniejszym silnikiem gwiazdowym Salmson 9U o mocy 110 kW (stąd nazwa "Anasal"- pochodziła od skrótu nazwy fabryki ANAtra i nazwy silnika SALmson) i uzbrojonego w 2 karabiny maszynowe. Zainstalowanie mocniejszego, większego i cięższego silnika wymagało poważnych zmian konstrukcyjnych. Konstrukcja kadłuba została wzmocniona, jego płócienne pokrycie zostało zastąpione sklejką. Całkowite wymiary samolotu nieznacznie wzrosły. Aby zachować środek ciężkości, górne skrzydło zostało przesunięte do przodu. Prototyp został oblatany 25.07.1916 r. Próby i dopracowanie pierwszego egzemplarza trwały jeszcze kilka miesięcy i w lipcu (wg [4]- wiosną) 1917 r. zakład otrzymał zamówienie na dostawę 300 egz.
Produkcja seryjna ruszyła w sierpniu 1917 r. W tym czasie sytuacja w Rosji była bardzo niestabilna. W lutym obalono cara, ciężkie warunki wojennego życia i bolszewicka propaganda doprowadzały do strajków i wystąpień robotniczych, armia ulegała rozpadowi. To wszystko spowodowało, że zakład do listopada 1917 r. dostarczył zaledwie 46 samolotów "Anasal", z których jedynie część została użyta bojowo na froncie.
Ulepszona wersja samolotu, określana jako Anatra DSS, różniła się nieznacznie wymiarami i zastosowaniem innej odmiany silnika Salmson R.9 o mocy podwyższonej do 118 kW (160 KM). Zbudowano niewielką ilość samolotów tej wersji.
W tym czasie Anatra była nowoczesną, trzecią co do wielkości wytwórnią samolotów w Rosji. Zatrudniała ponad 2400 osób, a jej miesięczna produkcja wynosiła 80 samolotów. W październiku 1917 r. nastąpił bolszewicki przewrót, po którym kraj pogrążył się w anarchii. Odessę raz zajmowali biali, raz czerwoni. Utracono ciągłość dostaw materiałów i podzespołów, zarówno krajowych, jak i z zagranicy. Wkrótce produkcję w fabryce wstrzymano. Taki stan trwał przez kilka miesięcy.
Po podpisaniu traktatu pokojowego w Brześciu Litewskim, w lutym 1918 r. do Odessy wkroczyły austro-węgierskie wojska okupacyjne. Przejęły również kontrolę nad fabryką Anatra, w której robotnicy nic dopuścili, aby wycofujący się z Odessy bolszewicy wywieźli wyposażenie i wyprodukowane samoloty. Tych było na składzie aż 242 egz. typów Farman, "Anade" i "Anasal", a oprócz tego 149 samolotów "Anasal" w różnych stadiach produkcji.
Samoloty Farman i "Anade" zostały ocenione przez Austriaków jako przestarzałe i nic nadające się do użytkowania. "Anasal" natomiast oceniono pozytywnie, szczególnie jego wysoką jakość wykonania i w maju 1918 r. Austriacy zamówili w fabryce 200 egz. pod nazwą Anatra C.I. Uruchomiono wstrzymaną produkcję i najpierw dokończono rozpoczętych montaży już wykonanych samolotów, by w lipcu dostarczyć zamawiającemu, czyli k.u.k.LFT. 42 egz., a w sierpniu kolejne 51. Samoloty przekazano w większości bez uzbrojenia i używane były potem do celów szkoleniowych. Otrzymały austriackie numery typu 07 i 010. Wśród lotników austro-węgierskich typ ten nie miał jednak dobrej opinii; uważano go za niebezpieczny z uwagi na częste pożary silnika w locie, spowodowane wadliwie zaprojektowaną instalacją paliwową. Do września 1918 r. dostarczono do k.u.k. LFT łącznie 114 samolotów, później zamówienie anulowano. Część z ogólnej liczby 66 samolotów "Anasal" przewiezionych na teren Austro-Węgier w ogóle nie była zmontowana, a jedynie składowana na różnych lotniskach monarchii.
W listopadzie 1918 zakończyła się I wojna światowa, a Austro-Węgry przestały istnieć, rozpadając się na kilka niezależnych państw. Nowo powstałe państwa przejmowały sprzęt wojskowy znajdujący się na ich terytorium i tym sposobem lotnictwo czechosłowackie uzyskało 23 samoloty "Anasal" składowane w okolicy Pilzna. Po zmontowaniu. pomimo kiepskiej opinii, "Anasale" weszły w skład bojowych eskadr czechosłowackiego lotnictwa. Dostawy francuskich samolotów na początku lat 1920- tych pozwoliły na wycofanie "Anasali" z pierwszej linii. Dokonano w nich remontów wadliwej instalacji paliwowej i część przekazano do szkoły lotniczej w Chebie, a kilka do Aeroklubu w Pilźnie. W 1923 r. (wg [4]- w drugiej połowie lat 1920- tych) wycofano je ostatecznie ze służby i skasowano. Ocalał tylko jeden, o numerze bocznym 11120 (numer lotnictwa austro-węgierskiego 010.101). wystawiony obecnie w Narodowym Muzeum Technicznym w Pradze. Jest to jedyny zachowany oryginalny egzemplarz tego typu samolotu na świecie.
Węgry przejęły 8 samolotów "Anasal". Czesi i Węgrzy używali ich w wojnie, która wybuchła między nimi wiosną 1919 r. Brak informacji o dalszych losach węgierskich "Anasali", najprawdopodobniej zostały one złomowane. Austria przejęła 21 samolotów, o których brak informacji.
Po przełamaniu frontu w Salonikach armia serbska zdobyła znaczną liczbę samolotów i sprzętu lotniczego na lotniskach używanych przez wojska austro-węgierskie i niemieckie. Między innymi na lotniskach w Nowym Sadzie i Szegedzie przechwycono 24 samoloty Anatra "Anasal". Dla lotnictwa wojskowego nowo powstałego Królestwa SHS udało się skompletować ok. 10 samolotów typu Anatra DS. Samoloty te były wykorzystywane jako łącznikowe, rozpoznawcze i szkolne. Używane były do połowy lat 1920- tych, ostatni samolot tego typu wykonywał loty w 1925 r.
Samoloty Anatra "Anasal" użyto w trakcie wojny domowej w Rosji. Użytkowały je obie walczące strony- wojska antybolszewickie, np. Armii Ochotniczej gen. Denikina oraz wojska czerwonych. Jednak w lotnictwie czerwonych były znacznie mniej rozpowszechnione. 7.09.1919 r. rozegrała się jedyna walka powietrzna z udziałem samolotu "Anasal". Doszło wówczas do nierozstrzygniętego starcia białogwardyjskiego "Anasala" z dwoma czerwonymi Nieuportami nad miejscowością Winowka nad Wołgą.
Nieliczne samoloty, które przetrwały wojnę domową, weszły na wyposażenies eskadr lotnictwa sowieckiego. Później były używane w szkołach lotniczych, najpierw jako samoloty szkolne, a następnie jako pomoce dydaktyczne. W połowie lat 1920- tych ostatnie z nich zostały wycofane z eksploatacji.
Po prawie 80 latach od swojego powstania Anatra "Anasal" zyskał dodatkową sławę- uważany jest za pierwszy samolot wojskowy, jaki był produkowany na terenie niepodległej Ukrainy. Replika samolotu rozpoznawczego "Anasal" znajduje się w Ukraińskim Państwowym Muzeum Lotnictwa w Kijowie.
W Polsce.
Jako pierwsi, tuż po wprowadzeniu samolotów Anatra "Anasal" do służby w 1917 r. zetknęli się z nimi lotnicy polskiej narodowości służący w rosyjskich oddziałach lotniczych, latał na nich między innymi w XIII. KAO chor. pil. Stanisław Pawluć.
W eskadrach polskich na Ukrainie i w kraju były 4 samoloty Anatra ”Anasal”. Jeden oddano w Odessie, w marcu 1918 r., do dyspozycji I Polskiego Oddziału Awiacyjnego Bojowego II K P gen. Hallera. Został on przekazany w wytwórni w Odessie por. pil. Stanisławowi Pawluciowi, jednak wobec ewakuacji Oddziału na wschód pozostawiono go w Odessie. W okresie marzec- kwiecień 1919 r. dwa samoloty tego typu znalazły się w wyposażeniu Polskiego Oddziału Awiacyjnego z 4 Dywizji Strzelców gen. Żeligowskiego. Na jednym z nich w trakcie lotu próbnego zginęli 30.03.1919 r. w Odessie chor. pil. Eustachy Wołłowicz i chor. Stanisław Kostecki. Drugi egzemplarz użytkowany był tylko przez kilkanaście dni i z uwagi na zużycie pozostawiono go na lotnisku, gdy doszło do ewakuacji Eskadry z Odessy.
Czwarty egzemplarz Anatra "Anasal", będący w wyposażeniu sowieckiej 3. Eskadry Artyleryjskiej został zdobyty przez polską piechotę 19.04.1919 r. na stacji kolejowej w Wilnie, w przygotowanym do ewakuacji eszelonie. Samolot zmontowano, oblatano i przydzielono do 1. Eskadry Wywiadowczej działającej na Froncie Litewsko- Białoruskim. W składzie eskadry latał od maja 1919 r. do marca 1920 r. wykonując loty bojowe. Najczęściej samolot pilotowali, doskonale znający ten typ. ppor. pil. Stanisław Pawluć i sierż. pil. Aleksander Choiński. Zużycie i brak części zamiennych spowodowały w końcu uziemienie samolotu i w marcu 1920 r. przekazano go do Centralnych Warsztatów Lotniczych w Warszawie i tam skasowano.
Wg [3]- niektóre źródła podają, że przy przejmowaniu z rąk austriackich lotnisk Hureczko i Lewandówka w październiku 1918 r., miało się na nich znajdować m.in. 6 samolotów Anatra C-I. Publikacje niemieckie podają nawet, że miało się ich znajdować w polskich jednostkach do 9 egz. i zakończyły one służbę w Polsce w 1921 r.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Płaty bez wzniosu, o skosie 4°30', konstrukcji drewnianej, o płóciennym pokryciu i stosunkowo cienkim profilu. Płat górny trapezowy z zaokrąglaną krawędzią spływu na jego końcu, płat dolny o dość skomplikowanym kształcie- trapezowy, ale z zaokrągloną na całej długości krawędzią spływu. Komora patów dwuprzęsłowa, usztywniona rozpórkami i wykrzyżowanymi cięgłami ze stalowego drutu fortepianowego. Rozpórki łączące płaty wykonane z drewna sosnowego. Dla polepszenia widoczności z kabin oba płaty miały wycięcia w środkowej części. Lotki tylko na górnym płacie.
Kadłub o przekroju prostokątnym, lekko zaokrąglony na grzbiecie, o podłużnicach jesionowych, konstrukcji kratownicowej, kryty sklejką. Łoże silnika spawane z rur stalowych. Silnik osłonięty od góry i od dołu wypukłymi blaszanymi pokrywami , w których znajdowały się otwory odprowadzające gorące powietrze z komory silnika. Kabiny odkryte, przednią zajmował pilot tylną obserwator.
Usterzenie klasyczne drewniane. Pokryte płótnem.
Podwozie stałe, golenie podwozia głównego z rur stalowych o przekroju kroplowym, dwukołowe, z tylną płozą ogonową.
Uzbrojenie- 1 stały karabin maszynowy pilota Vickers kal. 7,7 mm i 1 ruchomy karabin maszynowy obserwatora Lewis Russion-Jakubowski kal. 7,7 mm. W niektórych samolotach montowano zdwojony karabin maszynowy obserwatora. Samoloty wyprodukowane podczas austro-węgierskiej okupacji Odessy, był wyposażone w karabiny maszynowe Schwarzlose. Udźwig bomb- 50 (wg [2]- 30) kg.
Silnik- gwiazdowy, 9-cylindrowy, chłodzony cieczą Salmson 9U o mocy 110 kW (150 KM). Śmigło dwułopatowe, drewniane. Chłodnica skrzynkowa, umieszczona przed krawędzią natarcia górnego płata. Zbiornik paliwa metalowy, podzielony na trzy sekcje połączone zaworami systemu Jabłońskiego, zapobiegającymi opróżnieniu całości zbiornika w przypadku przestrzelenia.
Dane techniczne ”Anasal” (wg [1]):
Rozpiętość- 11,42- 12,33 m, długość- 7,95- 8,1 m, wysokość- 3,19 m, powierzchnia nośna- 35,0-37,1 m2.
Masa własna- 814 kg, masa użyteczna- 350 kg, masa całkowita- 1164 kg.
Prędkość max- 144 (wg [4]- 150) km/h, czas wznoszenia na 3000 m- 24', pułap- 4300 m, zasięg- 450 (wg [4]- 385) km, czas lotu- 3 h 30'.
Galeria
Źródło:
[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.[2] Bączkowski W. ”Samoloty bombowe I wojny światowej”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1986.
[3] Chołoniewski K., Bączkowski W. "Samoloty wojskowe obcych konstrukcji 1918-1939. Tomik 2". Seria "Barwa w lotnictwie polskim" nr 7. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1987.
[4] Butkiewicz P. "Anatra Anasal". Aeroplan nr 3/2013.
[5] Маслов Михаил "Русские самолеты 1914-1917". Издательство Цейхгауз. 2006.
[6] Уголок неба - Большая авиационная энциклопедия.
[7] Димитријевић, Бојан; П.Миладиновић, М. Мицевски "Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944". Институт за савремену историју Београд 2012.