WBS- LOPP, 1935

Sterowiec przeznaczony był do szkolenia, patrolowania (np. w marynarce do patrolowania wybrzeża, wód terytorialnych) i lotów propagandowych, wreszcie usług transportowych i inne. Wobec późniejszego zaangażowania wytwórni w zorganizowaniu lotu stratosferycznego ("Gwiazda Polski"), projekt sterowca odsunięto na dalszy plan, nie realizując go do września 1939 r.
Zewnętrznie sterowiec WBS- LOPP posiadał przyjemną opływową sylwetkę. Był on typowym przedstawicielem swojej grupy i reprezentował współczesny poziom techniki stosowanej w budowie sterowców.
Konstrukcja:
Sterowiec ciśnieniowy średniej wielkości. Załoga- 2 osoby, pasażerów- 6.
Powłoka była bryłą obrotową o kształcie parabolicznym wykonaną z trapezowych brytów z potrójnej tkaniny przegumowanej i impregnowanej. Ściana oddzielająca balonet od przestrzeni wypełnionej gazem miała być wykonana z podwójnego materiału powłokowego. Przód powłoki uzbrojony był w usztywniacze czołowe- listwy wszyte w materiał. Konstrukcja była bezszkieletowa. Opływowy kształt utrzymywano wyłącznie dzięki nadciśnieniu gazu w powłoce. Jako gaz nośny miał być stosowany wodór. Objętość gazu w powłoce była kompensowana balonetem- zbiornikiem wewnątrz powłoki wypełnianym powietrzem do uzupełnienia ubytku pojemności spowodowanej kurczeniem lub upuszczaniem gazu. Napełniania balonetu dokonywano dmuchawą przez kanał ze sklejki prowadzący z gondoli do powłoki. W przypadku całkowitego opróżnienia balonetu i dalszym rozszerzaniu gazu, zaczynała działać automatyczna klapa bezpieczeństwa. Był to przypadek skrajny ale i tu zapewniono całkowite bezpieczeństwo załodze.
Na rufie powłoki znajdowało się usterze nie wysokości i kierunku. Konstrukcja usterzenia z rur duralowych, a pokrycie z impregnowanego płótna. Usterzenie usztywniono cięgłami zamocowanymi do powłoki.
Z boków powłoki zwisały swobodnie liny manewrowe dla obsługi naziemnej. Na czas lotu liny zaczepiano do gondoli.
Gondola- kratownica spawana z rur stalowych pokryta była sklejką i płótnem. Na spodzie znajdowały się dwa amortyzatory z półresorów.
Napęd- 2 silniki rzędowe w układzie V Renault o mocy 110 kW (150 KM) zamocowane na wysięgnikach symetrycznie po obu stronach kabiny. Śmigła pchające.
Dane techniczne WBS-LOPP (wg [1]):
Pojemność powłoki- 4000 m3, długość- 60 m, średnica- 12,5 (wg [3]- 12,0) m, wysokość- 18 m, długość gondoli- 9,3 m.
Masa użyteczna- 920 kg, masa balastu- 310 kg.
Prędkość- 80- 100 km/h, pułap- 1500 m, zasięg- 500- 700(wg [3]- 500- 600) km, czas lotu z pracującym silnikiem- 6- 7 godzin.
Galeria
Źródło:
[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.[2] Kozak Z., Moszumański Z., Szczepański J. ”Wytwórnia Balonów i Spadochronów”. Seria ”Zarys Historii Wojennej Pułków Polskich w Kampanii Wrześniowej”. Oficyna Wydawnicza Ajaks. Pruszków 2008.
[3] Morgała A. "Sterowiec LOPP". Skrzydlata Polska nr 5/1964.