S-III, 1925

Szybowiec amatorski. Polska.
Szybowiec amatorski S-III. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1976).
Inż. Józef Wallis zaprojektował dla Komitetu Wojewódzkiego LOPP w Poznaniu szybowiec S-III. Szybowiec zbudowano w wytwórni WWS ”Samolot” w Poznaniu. Koncepcja szybowca była wzorowana na dwumiejscowym dwupłatowym szybowcu Fokker, na którym w 1922 r. pobito światowy rekord długotrwałości lotu. Płaty wykonane były z elementów od samolotu Hanriot H-28.

W stanie niewykończonym zawieziono go do Gdyni na II Konkurs Szybowców na Oksywiu koło Gdyni w maju- czerwcu 1925 r. Miał być pilotowany przez płk J. Kossowskiego. Lotów na nim nie wykonano, gdyż miał środek ciężkości zbytnio przesunięty do tyłu. Był to pierwszy polski szybowiec dwumiejscowy.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłata o konstrukcji drewnianej.
Płaty prostokątne, dzielone, drewniane, dwudźwigarowe, kryte płótnem.
Miejsce pilota odkryte.
Podwozie płozowe.

Dane techniczne S-III (wg [1]):
Rozpiętość- 9,8 m, długość- 6,2 m, wysokość- 2,1 m, powierzchnia nośna- 33,3 m2.

Galeria

  • S-III, rysunek w rzutach. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
blog comments powered by Disqus