S-1, 1925

Szybowiec amatorski. Polska.
Szybowiec S-1 w locie. (Źródło: Praca zbiorowa ”Album Dziesięciolecia Lotnictwa Polskiego”. Nakładem Wydawnictwa Lotnik. Poznań 1930).

Inż. Józef Wallis zaprojektował na II Konkurs Szybowców w 1925 r. szybowiec S-1. Zbudowany został w warsztatach wytwórni dla 3 Pułku Lotniczego na Ławicy w Poznaniu.

Na II Konkursie Szybowców na Oksywiu koło Gdyni w maju- czerwcu 1925 r. na szybowcu tym startował W. Szulczewski. Uzyskał on I nagrodę za największą wysokość uzyskaną na zawodach - 23 m ponad start, oraz III nagrodę za łączny czas lotów: 6 min 45 s. w 18 lotach. S-1 został rozbity podczas zawodów.

Szybowiec S-1, obok szybowców "Rywal" i "Orkan", prezentowany był na Wystawie Lotniczej LOPP w Poznaniu, która miała miejsce od 13 do 28.09.1925 r. Czyli po konkursie, na którym to podobno S-1 został rozbity. Być może został wyremontowany.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy zastrzałowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny, dwudźwigarowy, kryty płótnem, mocowany do górnej belki kadłuba i podparty z każdej strony dwoma zastrzałami o układzie V. Pod końcami skrzydeł kabłąki zabezpieczające przed uszkodzeniem płata przy lądowaniu.
Kadłub w postaci płaskiej kraty wykrzyżowanej druta­mi, usztywniony w płaszczyźnie poziomej drutami mocowa­nymi do skrzydeł. Dolna belka przodu kraty przechodząca w płozę. Z tyłu kadłuba amortyzowana płoza. Z przodu kadłuba siodełko pilota oraz sterownica, składająca się z drążka sterowego i orczyka.
Kadłub w postaci płaskiej kraty wykrzyżowanej drutami. Dolna belka przodu kraty przechodząca w płozę. Z przodu kadłuba siodełko pilota oraz sterownica.
Usterzenie kryte płótnem, składające się ze stateczników i sterów, usztywnione drutami względem siebie i kraty kadłuba.

Dane techniczne S-1 (wg [1]):
Rozpiętość- 12,0 m, długość- 6,4 m, wysokość- 1,8 m, powierzchnia nośna- 17,6 m2.
Masa własna- 110 kg, masa użyteczna- 60 kg, masa całkowita- 170 kg.

Galeria

  • Szybowiec amatorski S-1. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1976).
  • S-1, rysunek w rzutach. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”).
  • Szybowce S-1 z lewej i ”Żabuś ” (z prawej) prezentowane na Wystawie Lotniczej LOPP, 13- 28.09.1925 r. (Źródło: via forum.odkrywca.pl).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[3] Szybownictwo w II.RP - Forum Odkrywcy.

blog comments powered by Disqus