RM-34, 1962

W początku 1962 r. gotowe były silniki pierwszego i drugiego stopnia, stożki łączące i Włócznia, a więc brakowało jedynie stateczników obydwu stopni i urządzeń automatyki rozdzielenia stopni. Jednak realizację rakiety przerwano wobec rozpoczęcia prac nad rakietą "Meteor-1".
Konstrukcja:
Rakieta w układzie dwustopniowym, z zastosowaniem Włóczni jako beznapędowego członu trzeciego.
Napęd stopnia pierwszego silnikiem S-3, drugiego silnikiem S-4.
Rozdzielenie członów pirotechniczne, według pierwotnych założeń, inicjowane sygnałami urządzenia elektroniczno-bezwładnikowego, co później zastąpiono dwoma oddzielnymi autonomicznymi zespołami elektryczno-bezwładnikowymi.
Ładunek użyteczny Włóczni- dipole do pomiarów wiatru metodą radiolokacyjną.
Dane techniczne RM-34, projektowane (wg [1]):
Długość- 2950 (wg [2]-3950) mm.
Masa startowa rakiety- 35,8 kg.
Pułap obliczeniowy- 14,5 km.
Pierwszy stopień:
Średnica- 132 mm, rozpiętość stateczników- 650 mm.
Drugi stopień:
Średnica- 106 mm, rozpiętość stateczników- 480 mm.
Trzeci stopień:
Średnica- 36 mm, rozpiętość stateczników- 85 mm.
Źródło:
[1] Walczewski J. ”Polskie rakiety badawcze”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1982.[2] Elsztein P. ”Polska w Kosmosie”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1978.