Vertol 76 (VZ-2), 1957

Doświadczalny przemieniopłat. USA.
Doświadczalny przemieniopłat Vertol 76 (VZ-2) podczas prób w locie. (Źródło: NASA).
Doświadczalny przemieniopłat Vertol 76 (VZ-2) zbudowany został na zlecenie lotnictwa wojsk lądowych i marynarki wojennej USA (U.S. Navy i U.S Army) w firmie Boeing-Vertol w 1957 r. Powstał w zespole kierowanym od 1955 r. przez inż. Wiesława Stępniewskiego.

W lipcu 1958 r. na maszynie tej została zademonstrowana, po raz pierwszy w świecie, wykonalność (feasibility) przejścia, na drodze pochylania skrzydła i śmigieł- wirników, od zawisu do lotu podróżnego i z powrotem. Próby w NASA prowadzone były do 1964 r., później maszyna została przekazana do zbiorów Air and Space Museum w Waszyngtonie DC.

W Polsce.

Przemieniopłat Vertol 76 (VZ-2) został skonstruowany w zespole konstrukcyjnym kierowanym przez Polaka- inż. Wiesława Stępniewskiego. W skład zespołu wchodzili również inżynierowie: Zbysław Ciołkosz i Tadeusz Tarczyński, który odpowiedzialny był za projekt śmigłowirników.

Warto podkreślić, że również w Polsce prowadzono prace nad projektami przemieniopłatów PS-2 i PS-3, w identycznym układzie jak Vertol 76 (VZ-2).

Konstrukcja:

Dane techniczne:

Galeria

  • Przemiennopłat Vertol 76 ze skrzydłem w położeniu pionowym umożliwiającym start lub lądowanie. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 26/1957).
  • Vertol 76 ze skrzydłem w położeniu poziomym ustawianym w czasie lotu. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 26/1957).

Źródło:

[1] Witkowski J. ”Polski wkład w technikę śmigłowcową”. ”Lotnictwo stulecie przemiany”. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2003.
blog comments powered by Disqus