Urban Air UFM-10 "Samba", 1999

Samolot sportowy ultralekki. Czechy.
Ultralekki samolot sportowy Urban Air UFM-10 ”Samba XXL””. (Źródło: Copyright ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
Ultralekki samolot sportowy Urban Air UFM-10 ”Samba” został zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym czeskiej firmy Urban Air S.R.O. z Libchavy. W czerwcu 1999 r. prototyp ”Samby” odbył swój pierwszy lot. Produkcja samolotu rozpoczęła się w lipcu 1999 r.

Wersja ”Samba XXL”. Długość samolotu zwiększono o 25 cm a wysokość o 15 cm. Prędkość maksymalna wzrosła do 260 km/h a prędkość podróżna wynosi 220 km/h. Pozostałe parametry samolotu nie uległy większym zmianom w porównaniu do wersji bazowej ”Samby”. ”Samba XXL” została oblatana w kwietniu 2003 r. Do końca 2005 r. zamówiono 45 egz. tego samolotu. Samolot został zaprojektowany w oparciu o najnowsze technologie używane w konstruowaniu szybowców. Dzięki temu uzyskano doskonałe parametry w locie silnikowym oraz bez użycia silnika. Siedzenia pilota i pasażera znajdują się obok siebie. Samba XXL może być z powodzeniem stosowana do holu szybowców.

W listopadzie 2009 r. prawa do produkcji samolotu przypadły firmie DISTAR CZ.

W Polsce.

Samolot ”Samba XXL” był prezentowany w 2006 r. na Targach Lotnictwa Lekkiego i Ultralekkiego w Katowicach. Na samolocie wykonywali loty zapoznawcze również polscy piloci.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dolnopłat o konstrukcji kompozytowej.
Kabina zakryta.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim stałe.

Wyposażenie- spadochronowy system ratunkowy Junkers Magnum 450.

Silnik- Rotax 912 ULS (S) o mocy 59 kW (80 KM) lub 74 kW (100 KM) albo Jabiru o mocy 59 kW (80 KM) lub 74 kW (100 KM). Wg innych źródeł- Jabiru o mocy 88 kW (120 KM).

Dane techniczne ”Samba XXL” (wg [3]):
Rozpiętość- 10,0 m, długość- 6,15 m, wysokość- 2,1 m, powierzchnia nośna- 8,9 m2.
Masa własna- 265-284 kg, max masa startowa w klasie Ultralight- 450-472,5 kg, max masa startowa w klasie VLA/Experimental- 560 kg.
Prędkość nieprzekraczalna- 260 km/h, prędkość ekonomiczna- 220 km/h, wznoszenie- 7,5 m/s, zasięg- 1500 km, doskonałość- 19, opadanie minimalne- 1,5 m/s.

Galeria

  • ”Samba XXL” w widoku z prawej strony. (Źródło: Copyright Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • Widok z lewej strony. (Źródło: Copyright Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • Widok z tyłu. (Źródło: Copyright Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • Samolot w widoku z przodu . (Źródło: Copyright Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • Kabina. (Źródło: Copyright Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • Tablica przyrządów. (Źródło: Copyright Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • Fotele i pasy bezpieczeństwa. (Źródło: Copyright Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • Zaczep do holowania szybowców. (Źródło: Copyright Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).

Źródło:

[1] World Directory of Leisure Aviation 2006/2007.
[2] Krawcewicz K. ”Ultralekkie na właściwym kurie”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 6/2006.
[3] ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”
blog comments powered by Disqus