Urban Air UFM-11/UFM-13/UFM-15 "Lambada", 1996

Samolot sportowy ultralekki. Czechy.
Ultralekki samolot sportowy Urban Air UFM-13/15 ”Lambada” (OK-LUA 41), czwarty samolot tego typu w Polsce. (Źródło: Copyright Andrzej Rutkowski / ”Przegląd Lotniczy- Aviation Revue” via
”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
W czerwcu 1994 r. konstruktorzy firmy Urban Air S.R.O. z Libchavy- Pavel Urban, Karel Faltus, Miloš Mládek i Mirko Musil rozpoczęta prace nad samolotem ”Lambada”. Prototyp UFM-13 ”Lambada” o rozpiętości 13 m oblatano 23.05.1996 r., produkcję samolotu rozpoczęto już w październiku 1996 r, zaś pierwszy egzemplarz trafił do klienta równo rok później. Jednocześnie opracowano wersję UFM-11 ze skrzydłami o rozpiętości 11,9 m, która w przeciwieństwie do UFM-13, mimo ewidentnie szybowcowych kształtów i doskonałości równej 26, nie mogła być uznawana za motoszybowiec.

W 2006 r. produkowana była wersja UFM-13/15. Wyróżnia się skrzydłami o rozpiętości 13 m, które można przedłużyć do 15 m dzięki wymiennym końcówkom, po ich założeniu doskonałość rośnie do 30, czyniąc z ”Lambady” całkiem niezły szybowiec. Do końca roku 2005 zbudowano 15 szt. w wersji UFM-11 i 78 szt. w wersji UFM-13/15, które znalazły nabywców w RPA, Francji, Hiszpanii, USA, Brazylii, Holandii, Niemczech i Szwajcarii. Samolot może być stosowany do lotów rekreacyjnych oraz może holować szybowce o masie do 660 kg. Z powodzeniem wykorzystywane w charakterze holówek m.in. w RPA i Luksemburgu.

W sierpniu 2004 r. startująca na UFM-11 czeska ekipa obroniła na ME mikrolotów w Portugalii złoty medal z roku 2002. Dalszym rozwojem konstrukcji jest samolot Urban Air ”Samba”

W listopadzie 2009 prawa do produkcji samolotu przypadły firmie DISTAR CZ.

W Polsce.

W 2006 r. Polsce używane były 4 egz. samolotów Urban Air ”Lambada”. Wszystkie latały na czeskich znakach.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy wolnonośny dolnopłat o konstrukcji kompozytowej.
Skrzydło wolnonośne o skorupowej konstrukcję przekładkowej, pasy dźwigara wykonano z kompozytów na bazie włókien węglowych.
Kadłub skorupowy z kompozytów na bazie włókien szklanych i węglowych. Kabina, z miejscami obok siebie, zakryta.
Usterzenie w układzie T wyposażone jest w pojedynczy ster wysokości.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim lub klasyczne, stałe.

Wyposażenie- spadochronowy system ratunkowy Junkers Magnum 450.

Silnik- Rotax 912 UL o mocy 59 kW (80 KM), Rotax 912 ULS o mocy 74 kW (100 KM) lub Jabiru 2200 o mocy 59 kW (80 KM).

Dane techniczne UFM-11 (wg [4]):
Rozpiętość- 11,9 m, powierzchnia nośna- 11,7 m2.
Prędkość max- 215 km/h, doskonałość- 26.

Dane techniczne UFM-13/15 (wg [3]):
Rozpiętość- 12,94 (wg [4]- 13,0) m, długość- 6,6 m, wysokość- 1,95 m, powierzchnia nośna- 12,16 m2.
Masa własna- od 265 kg, masa startowa dla kategorii ultralight- 450 kg, masa startowa dla kategorii VLA/Experimental- 560 kg.
Prędkość max- 200 km/h, prędkość ekonomiczna- 160 km/h, prędkość minimalna- 63 km/h, doskonałość- 26, opadanie min.- 1,1 m/s, zasięg 1500 km.

Dane techniczne UFM-13/15 po założeniu końcówek zwiększających rozpiętość do 15 m (wg [3]):
Rozpiętość- 14,95 m, długość- 6,60 m, wysokość- 1,95 m, powierzchnia nośna- 12,87 (wg [4]- 12,9) m2.
Masa własna- od 265 kg, masa startowa dla kategorii ultralight- 450 kg, masa startowa dla kategorii VLA/Experimental- 560 kg.
Prędkość max- 200 km/h, prędkość ekonomiczna- 160 km/h, prędkość minimalna- 63 km/h, doskonałość- 30, opadanie min.- 1,1 m/s, zasięg 1500 km.

Galeria

  • ”Lambada” w widoku z przodu. (Źródło: Copyright Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • Widok z boku. (Źródło: Copyright Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • Widok z boku. (Źródło: Copyright Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • W zimowej scenerii. (Źródło: Copyright Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • Start. (Źródło: Copyright Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).Skrzydło w trakcie produkcji. (Źródło: Copyright Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”
  • Skrzydło w trakcie produkcji. (Źródło: Copyright Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • Kadłub w trakcie produkcji. (Źródło: Copyright Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • Kadłub w trakcie produkcji. (Źródło: Copyright Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • ”Lambada” w locie. (Źródło: Copyright Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • Przygotowania do startu. (Źródło: Copyright Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • Widok z lewej strony. (Źródło: Copyright Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • Widok z tyłu. (Źródło: Copyright Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • Kabina samolotu UFM-15 ”Lambada”.. (Źródło: Copyright Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • UFM-15 ”Lambada”. W czasie startu. (Źródło: Copyright Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).

Źródło:

[1] World Directory of Leisure Aviation 2006/2007.
[2] Krawcewicz K. ”Ultralekkie na właściwym kurie”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 6/2006.
[3] Setlak M. ”Lambada”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 6/2006.
[4] ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”
blog comments powered by Disqus