Urban Air UFM-11/UFM-13/UFM-15 "Lambada", 1996

”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
W 2006 r. produkowana była wersja UFM-13/15. Wyróżnia się skrzydłami o rozpiętości 13 m, które można przedłużyć do 15 m dzięki wymiennym końcówkom, po ich założeniu doskonałość rośnie do 30, czyniąc z ”Lambady” całkiem niezły szybowiec. Do końca roku 2005 zbudowano 15 szt. w wersji UFM-11 i 78 szt. w wersji UFM-13/15, które znalazły nabywców w RPA, Francji, Hiszpanii, USA, Brazylii, Holandii, Niemczech i Szwajcarii. Samolot może być stosowany do lotów rekreacyjnych oraz może holować szybowce o masie do 660 kg. Z powodzeniem wykorzystywane w charakterze holówek m.in. w RPA i Luksemburgu.
W sierpniu 2004 r. startująca na UFM-11 czeska ekipa obroniła na ME mikrolotów w Portugalii złoty medal z roku 2002. Dalszym rozwojem konstrukcji jest samolot Urban Air ”Samba”
W listopadzie 2009 prawa do produkcji samolotu przypadły firmie DISTAR CZ.
W Polsce.
W 2006 r. Polsce używane były 4 egz. samolotów Urban Air ”Lambada”. Wszystkie latały na czeskich znakach.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy wolnonośny dolnopłat o konstrukcji kompozytowej.
Skrzydło wolnonośne o skorupowej konstrukcję przekładkowej, pasy dźwigara wykonano z kompozytów na bazie włókien węglowych.
Kadłub skorupowy z kompozytów na bazie włókien szklanych i węglowych. Kabina, z miejscami obok siebie, zakryta.
Usterzenie w układzie T wyposażone jest w pojedynczy ster wysokości.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim lub klasyczne, stałe.
Wyposażenie- spadochronowy system ratunkowy Junkers Magnum 450.
Silnik- Rotax 912 UL o mocy 59 kW (80 KM), Rotax 912 ULS o mocy 74 kW (100 KM) lub Jabiru 2200 o mocy 59 kW (80 KM).
Dane techniczne UFM-11 (wg [4]):
Rozpiętość- 11,9 m, powierzchnia nośna- 11,7 m2.
Prędkość max- 215 km/h, doskonałość- 26.
Dane techniczne UFM-13/15 (wg [3]):
Rozpiętość- 12,94 (wg [4]- 13,0) m, długość- 6,6 m, wysokość- 1,95 m, powierzchnia nośna- 12,16 m2.
Masa własna- od 265 kg, masa startowa dla kategorii ultralight- 450 kg, masa startowa dla kategorii VLA/Experimental- 560 kg.
Prędkość max- 200 km/h, prędkość ekonomiczna- 160 km/h, prędkość minimalna- 63 km/h, doskonałość- 26, opadanie min.- 1,1 m/s, zasięg 1500 km.
Dane techniczne UFM-13/15 po założeniu końcówek zwiększających rozpiętość do 15 m (wg [3]):
Rozpiętość- 14,95 m, długość- 6,60 m, wysokość- 1,95 m, powierzchnia nośna- 12,87 (wg [4]- 12,9) m2.
Masa własna- od 265 kg, masa startowa dla kategorii ultralight- 450 kg, masa startowa dla kategorii VLA/Experimental- 560 kg.
Prędkość max- 200 km/h, prędkość ekonomiczna- 160 km/h, prędkość minimalna- 63 km/h, doskonałość- 30, opadanie min.- 1,1 m/s, zasięg 1500 km.
Galeria
Źródło:
[1] World Directory of Leisure Aviation 2006/2007.[2] Krawcewicz K. ”Ultralekkie na właściwym kurie”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 6/2006.
[3] Setlak M. ”Lambada”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 6/2006.
[4] ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”