Sp-I, 1926
Budowę samolotu rozpoczęto w grudniu 1925 r. Pierwsze próby kołowania wykonano z silnikiem Anzani 6A4, który zastąpiono silnikiem Salmson. Pierwszy lot samolot wykonał 24.07.1926 r. Osiągi samolotu okazały się wyższe od obliczeniowych. Samolot miał dużą prędkość maksymalną, duże wznoszenie i małą prędkość lądowania. Na samolocie wykonano małą liczbę lotów. WWS złożyła ofertę na dostawę Sp-I w charakterze samolotu kawaleryjskiego do towarzyszenia większym jednostkom,jednak propozycja nie wzbudził zainteresowania wojska. Po wymontowaniu silnika, który użyto do prototypu Bartel BM-2, samolot stał nieużywany w hangarze, aż w końcu skasowano go.
Sp-I był pierwszym samolotem skonstruowanym przez polską wytwórnię lotniczą. Doświadczenia zebrane przy projektowaniu i budowie Sp-I wykorzystał A. Bobek podczas projektowania w samolotu myśliwskiego PWS-10.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji drewnianej.
Płat dwudzielny, o stałej cięciwie i o profilu Dewoitine 26 A. Konstrukcja dwudźwigarowa, dźwigary skrzynkowe, pokryty sklejką. Skrzydło podparte dwiema parami zastrzałów z rur stalowych oprofilowanych drewnem. Lotki szczelinowe, Lachmana, nieróżnicowe. Napęd lotek popychaczami. Mocowanie skrzydeł na piramidce z rur za pomocą okuć kulowych według patentu A. Bobka, składających się z dwóch półkul dociskanych nakrętką za pomocą korbki wystającej nad skrzydłem. Połączenia zastrzałów- też za pomocą okuć grzybkowych (kulowych) według patentu A. Bobka. Demontaż skrzydeł był łatwy i szybki.
Kadłub półskorupowy o owalnym przekroju, podłużnicowo-wręgowy z pokryciem ze sklejki 2 mm. Łoże silnika w postaci trójnogu nitowanego z blachy stalowej. Za silnikiem zbiornik oleju na 15,5 l i za ścianą ogniową zbiornik paliwa na 130 1. Przód kadłuba za silnikiem kryty blachą aluminiową. Kabina odkryta.
Usterzenie wolnonośne kryte sklejką. Usterzenie poziome integralne z kadłubem. Statecznik pionowy odejmowany.
Podwozie stałe, trójgoleniowe, osiowe z rur stalowych oprofilowanych drewnem, amortyzowane sznurem gumowym, kola szprychowe.
Silnik- początkowo gwiazdowy Anzani 6A4 o mocy 66 kW (90 KM), później 9- cylindrowy, gwiazdowy Salmson AC9 o mocy 88 kW (120 KM). Śmigło drewniane o średnicy 2,05 m.
Dane techniczne Sp-I (wg [1] i [2]):
Rozpiętość- 8,92 m, długość- 6,10 m, wysokość- 2,30 m, powierzchnia nośna- 15,0 m2.
Masa własna- 530 kg, masa użyteczna- 185 kg, masa całkowita- 715 kg.
Prędkość max- 190 km/h, prędkość lądowania- 60 km/h.
Galeria
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.[2] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.