TW-12, 1933

Samolot sportowy. Polska.
W latach 1930-1932 Henryk Toczołowski zaprojektował i zbudował w PWS, wraz ze stolarzem Józefem Wulfem, dwumiejscowy samolot sportowy przy współpracy wytwórni i Klubu Lotniczego PWS. Samolot oblatany został 29.09.1933 r. W 1934 r. samolot przeszedł próby w Instytucie Badań Technicznych Lotnictwa, gdzie stwierdzono, że ma złe właściwości pilotażowe w locie z małą prędkością. Samolot został dopuszczony do użytkowania jako jednomiejscowy. W wyniku prób poszerzono ster kierunku, przednią kabinę zaś zamknięto blaszaną pokrywą, a za tylną kabiną dodano owiewkę.

W lipcu 1935 r. inż. A. Uszacki wziął na TW-12 udział w I Zlocie Gwiaździstym Klubu PWS, zajmując szóste (ostatnie) miejsce. W tym samym miesiącu T. Arcinowski wykonał na nim przelot Warszawa-Lwów długości 370 km (z tylnym wiatrem). Samolot został rozbity podczas lądowania. W końcu sierpnia 1936 r. został skasowany.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dolnopłat o konstrukcji mieszanej.
Płat trapezowy, wolnonośny, częściowo kryty sklejką, częściowo płótnem.
Kadłub o przekroju prostokątnym, zaokrąglony od góry, drewniany, kryty sklejką. Kabiny odkryte.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- gwiazdowy Armstrong-Siddeley ”Genet” o mocy nominalnej 59 kW (80 KM) i mocy startowej 65 kW (88 KM).

Dane techniczne TW-12 (wg [2]):
Rozpiętość- 10,5 m, długość- 6,5 m, wysokość- 2,2 (wg [3]- 2,0) m, powierzchnia nośna- 14,5 m2.
Masa własna- 285 kg, masa użyteczna- 215 kg, masa użyteczna w wersji jednomiejscowej- 130 kg, masa całkowita- 500 kg, masa całkowita w wersji jednomiejscowej- 415 kg.
Prędkość max- 170 km/h, prędkość przelotowa- 155 (wg [1]- 150) km/h, prędkość minimalna- 70 km/h, wznoszenie- 2,2 (wg [1]- 2,8) m/s, pułap- 2900 (wg [1]- 2800) m, zasięg- 280 (wg [3]- 450) km.

Źródło:

[1] Chwałczyk T., Glass A. ”Samoloty PWS”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1990.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 2. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2007.
[3] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
blog comments powered by Disqus