THK-3, 1946
Szkoła tureckiej Ligi Lotniczej miała jednoosobowy niemiecki szybowiec akrobacyjny DFS "Habicht” używany do treningu przez instruktorów szybowcowych. Ze względu na długi okres użytkowania i hangarowania, wykonywanie akrobacji na tym szybowcu nie było już dozwolone.
W latach 1944- 1945 w wytwórni Türk Hava Kurumu Ucak Fabrikasi, pod kierunkiem inż. Stanisława Rogalskiego, inż. Jerzego Teisseyre i inż. Leszka Dulęby, wykonano rysunki tego szybowca z natury. W 1946 r. zbudowano kilka (wg [4]- 6) szybowców tego typu pod oznaczeniem THK-3 (wg [1] i [3]- oznaczenie szybowca to THK-8- prawdopodobnie błędna informacja).
Przeprowadzono próbę wytrzymałościową statyczną wg, wymagań przepisów niemieckich. Opis próby wraz z podanymi obciążeniami i ich rozkładem zostały znalezione w technicznym czasopiśmie niemieckim. Przy pierwszej próbie okazało się, że niedopuszczalne było zwiększenie wziernika do kontroli mechanizmów sterowniczych w kadłubie, który pękł przy niepełnym obciążeniu. Po wzmocnieniu tego fragmentu szybowiec wykazał wytrzymałość zgodną z wymaganiami.
Źródło:
[1] Dulęba L., Glass A. ”Samoloty RWD”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.[2] Glass A., Kubalańca J. "Polskie konstrukcje lotnicze 1939-1954". Tom 5. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2013.
[3] Glass A. "Polskie skrzydła w Turcji 1936-1948". Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2023.
[4] Genç Özgür "Türk İnkilâp Tarihi Enstitüsü Türk Hava Kurumu (THK) Etimesgut Uçak Fabrikasi". Ankara Üniversitesi Türk İnkilâp Tarihi Enstitüsü. T.C. Ankara, 2018.