THK-4 (MKEK-6), 1945
W Turcji kandydatów na pilotów wojskowych Liga Lotnicza przeszkalała najpierw na szybowcach w lotach z wyciągarki i lotach żaglowych wzdłuż zbocza. Z nich wybierano kandydatów do szkół pilotów samolotowych. Szkolenie odbywało się na szybowcach sprowadzonych ze Związku Radzieckiego Antonow Us-4 i Antonow Ps-2. Uczeń odbywał też kilka lotów żaglowych na dwusterze z holu za samolotem nad dość stromym zboczem lub ze startu z gum ze szczytu zbocza. Do tego celu służyły szybowce Szeriemietjew Sz-5 również produkcji radzieckiej.
Powodowało to w szkole spore zapotrzebowanie na nowe szybowce tych typów, a Związek Radziecki, przeznaczywszy całą produkcję swego przemysłu na cele wojenne, nie mógł ich dostarczyć. Do ich produkcji przystąpiła więc wytwórnia Türk Hava Kurumu Ucak Fabrikasi, gdzie pod kierunkiem inż. Stanisława Rogalskiego, inż. Jerzego Teisseyre i inż. Leszka Dulęby, skopiowano szybowce Antonow Us-4, Antonow Ps-2 i Szeriemietjew Sz-5.
W latach 1943- 1944 kosztem ok. 7000 roboczogodzin wykonano pomiary rozebranego szybowca Us-4 i komplet rysunków do wykonania pierwszego egzemplarza. Jednocześnie kosztem 2500 roboczogodzin przerysowano rysunki, przystosowując je do produkcji seryjnej. Uruchomiono produkcję i na sezon letni 1945 r. dostarczono kilkadziesiąt (wg [4]- 25 lub 40) szybowców pod nazwą THK-4.
Po przejęciu w 1952 r. firmy THK przez zakłady MKEK, został opracowany projekt zmodernizowanej wersja szybowca THK-4, który otrzymał oznaczenie MKEK-6. Był to szybowiec szkolny przeznaczony do szkolenia w niskich lotach po prostej tzw. szurów i lotów żaglowych wzdłuż zbocza, ze startem z lin gumowych.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji drewnianej.
Kadłub w kształcie płaskiej kratownicy, na którą zakładano kabinkę osłaniającą pilota poniżej ramion dopiero po zajęciu przez niego miejsca.
Galeria
Źródło:
[1] Dulęba L., Glass A. ”Samoloty RWD”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.[2] Glass A., Kubalańca J. "Polskie konstrukcje lotnicze 1939-1954". Tom 5. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2013.
[3] Glass A. "Polskie skrzydła w Turcji 1936-1948". Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2023.
[4] Genç Özgür "Türk İnkilâp Tarihi Enstitüsü Türk Hava Kurumu (THK) Etimesgut Uçak Fabrikasi". Ankara Üniversitesi Türk İnkilâp Tarihi Enstitüsü. T.C. Ankara, 2018.