Tecnam P2006T "Twin", 2007

Samolot turystyczny, szkolny. Włochy.
Samolot turystyczny i szkolny Tecnam P2006T (SP-DZW). (Źródło: Copyright Aleksander Dmowski ”goraszka.info”).

Samolot Tecnam P2006TTwin” jest innowacyjnym projektem firmy Costruzioni Aeronautische Tecnam, która od 1948 r. produkuje samoloty lekkie oraz podzespoły do dużych pasażerskich liniowców. Konstruktorem samolotu jest prof. Luigi Pascale. P2006T ”Twin” został zaprojektowany z myślą o szkoleniach Multi Engine- ME (na samoloty wielosilnikowe). Samolot jest przystosowany do wykonywania lotów VFR i IFR. Prototyp został oblatany 13.09.2007 r.

Jego podstawową zaletą jest użycie certyfikowanych silników Bombardier "Rotax 912" o mocy 74 kW (100 KM) każdy. Zastosowanie silników wysokoobrotowych spowodowało znaczne obniżenie kosztów eksploatacyjnych, poprzez zmniejszenie zużycia paliwa. Tecnam P2006T zużywa mniej więcej tyle samo paliwa (na obydwa silniki) na godzinę co jednosilnikowa Cessna 172 "Skyhawk". Silniki mogą być napędzane paliwem AVGAS oraz paliwem samochodowym. Jest możliwe mieszanie tych paliw. Samolot ma dużą moc w stosunku do masy, co daje mu możliwość lądowania i startów na krótkich pasach (dobieg 190 m). Jest komfortowy, zarówno dla pasażerów jak i pilotów, posiada bardzo dużo miejsca na nogi. Jego najnowsza awionika firmy Garmin pozwala na bardzo dobrą orientację oraz optymalne wykorzystanie samolotu.

W Polsce.

W 2010 r. ośrodek szkolenia lotniczego Bartolini Air, otrzymał samolot Tecnam P2006TTwin” (SP-DZW) z glass-Cockpitem Garmina oraz silnikami Bombardier Rotax 912. W chwili dostawy, był to najbardziej ekonomiczny oraz najtańszy samolot do szkolenia na samoloty wielosilnikowe w Polsce.

W 2014 r. zarejestrowane były w Polsce następujące samoloty Tecnam P2006T:
- SP-DZW, SP-MEP (Bartolini Air),
- SP-MAC (Ventum Air),
- SP-GBA (prywatny).

W marcu 2015 r. do polskiego rejestru statków powietrznych dołączył kolejny Tecnam P2006T, który trafił do szkoły Smart Aviation na lotnisku Poznań- Ławica. Była to piąta maszyna tego typu w Polsce. Samolot otrzymał znaki SP-ULC.

Konstrukcja.
Czteromiejscowy wolnonośny górnopłat o konstrukcji całkowicie metalowej.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, chowane w locie.

Napęd- 2 silniki Bombardier "Rotax 912 S3" o mocy 74 kW (98,6 KM) każdy.

Dane techniczne Tecnam P2006T (wg [4])
Rozpiętość- 11,4 m, długość- 8,69 m, wysokość- 2,84 m.
Masa własna- 760 kg, masa startowa max- 1180 kg.
Prędkość max- 287 km/h, prędkość przelotowa- 250 km/h, prędkość minimalna- 115 km/h, wznoszenie- 6,4 m/s, zasięg- 1148 km.

Galeria

  • Samolot Tecnam P2006T (SP-MEP) należący do Ośrodka Szkolenia Lotniczego Bartolini Air. (Źródło: Copyright Mikołaj Lech).
  • Samolot Tecnam P2006T (SP-MEP) należący do Ośrodka Szkolenia Lotniczego Bartolini Air. (Źródło: Copyright Mikołaj Lech).
  • Tecnam P2006T, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Tecnam.com via Mikołaj Lech).

Źródło:

[1] "Pierwszy w Polsce Tecnam P2006T". ”Lotnicza Polska”.
[2] Tecnam w Polsce.
[3] Mikołaj Lech - informacje.
[4] tecnam.com.

blog comments powered by Disqus