Techno Fly "Raptor", ok. 2000

Napęd PPG. Polska.
Napęd PPG ”Raptor” został opracowany w firmie Techno Fly przez Krzysztofa Kołodziejka. Wersja ””Raptor R-80”” posiada silnik H&E R-80 o mocy 12 kW (16 KM). Jest napędem skierowanym dla pilotów do 90 kg wagi ciała. Cechują go bardzo niskie drgania, niewielki hałas, mały ciężar, a przede wszystkim niskie zużycie paliwa. Z napędu H&E R-80 najbardziej zadowoleni byli piloci o wadze do 85 kg latający na skrzydłach o profilu klasycznym. Do skrzydeł samostatecznych zalecana waga pilota to max 80 kg.

Wersja ”Raptor R-120” wyposażona jest w silnik H&E R-120 o mocy 15 kW (20 KM). Zapewnia siłę ciągu wystarczającą do bezstresowego latania dla najcięższych pilotów. Polecany był pilotom latającym na skrzydłach samostatecznych, wymagających silnych napędów. Napęd jest bardzo cichy. R-120 może być użytkowany przez bardzo lekkich pilotów, gwarantując im najwyższe prędkości wznoszenia przy mocy maksymalnej, oraz bardzo niskie zużycie paliwa w trakcie przelotu. Raptor R-120 jako pierwszy napęd krajowej konstrukcji przeszedł pomyślnie wszystkie testy wytrzymałościowe i bezpieczeństwa DULV.

Konstrukcja i dane techniczne ”Raptor R-80” (wg [2]:
Silnik H&E R-80 o mocy 12 kW (16 KM). Tłumik- rura rezonansowa, skierowana do dołu, śmigło węglowe Helix 120 cm, siła ciągu- 48 kg.
Przełożenie- 1:4, rodzaj przekładni- koła zębate, zęby skośne.
Wyposażony w sprzęgło odśrodkowe.
Zbiornik paliwa umieszczony u dołu- 13 l.
Całkowita masa napędu (gotowy do lotu bez paliwa)- 23,5 kg.
Kosz aluminiowy, dzielony na dwie części, podwieszenie górne z uchylnymi wyporami na dole.
Waga pilota- max 90 kg.

Konstrukcja i dane techniczne ”Raptor R-120” (wg [2]:
Silnik H&E R-120 o mocy 15 kW (20 KM). Tłumik- rura rezonansowa, skierowana do dołu, śmigło drewniane lub węglowe 120 cm, siła ciągu- 57 kg.
Przełożenie- 1:4, rodzaj przekładni- koła zębate, zęby skośne.
Wyposażony w sprzęgło odśrodkowe.
Zbiornik paliwa umieszczony u dołu- 13 l.
Całkowita masa napędu (gotowy do lotu bez paliwa)- 24,5 kg.
Kosz aluminiowy, dzielony na dwie części, podwieszenie górne z ruchomymi wyporami.
Waga pilota- max 125 kg.

Źródło:

[1] Rutkowski A. ”Paragiełda 2006”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 5/2006.
[2] ”Techno-Fly”
blog comments powered by Disqus