Techno Fly "Raptor", ok. 2000
Wersja ”Raptor R-120” wyposażona jest w silnik H&E R-120 o mocy 15 kW (20 KM). Zapewnia siłę ciągu wystarczającą do bezstresowego latania dla najcięższych pilotów. Polecany był pilotom latającym na skrzydłach samostatecznych, wymagających silnych napędów. Napęd jest bardzo cichy. R-120 może być użytkowany przez bardzo lekkich pilotów, gwarantując im najwyższe prędkości wznoszenia przy mocy maksymalnej, oraz bardzo niskie zużycie paliwa w trakcie przelotu. Raptor R-120 jako pierwszy napęd krajowej konstrukcji przeszedł pomyślnie wszystkie testy wytrzymałościowe i bezpieczeństwa DULV.
Konstrukcja i dane techniczne ”Raptor R-80” (wg [2]:
Silnik H&E R-80 o mocy 12 kW (16 KM). Tłumik- rura rezonansowa, skierowana do dołu, śmigło węglowe Helix 120 cm, siła ciągu- 48 kg.
Przełożenie- 1:4, rodzaj przekładni- koła zębate, zęby skośne.
Wyposażony w sprzęgło odśrodkowe.
Zbiornik paliwa umieszczony u dołu- 13 l.
Całkowita masa napędu (gotowy do lotu bez paliwa)- 23,5 kg.
Kosz aluminiowy, dzielony na dwie części, podwieszenie górne z uchylnymi wyporami na dole.
Waga pilota- max 90 kg.
Konstrukcja i dane techniczne ”Raptor R-120” (wg [2]:
Silnik H&E R-120 o mocy 15 kW (20 KM). Tłumik- rura rezonansowa, skierowana do dołu, śmigło drewniane lub węglowe 120 cm, siła ciągu- 57 kg.
Przełożenie- 1:4, rodzaj przekładni- koła zębate, zęby skośne.
Wyposażony w sprzęgło odśrodkowe.
Zbiornik paliwa umieszczony u dołu- 13 l.
Całkowita masa napędu (gotowy do lotu bez paliwa)- 24,5 kg.
Kosz aluminiowy, dzielony na dwie części, podwieszenie górne z ruchomymi wyporami.
Waga pilota- max 125 kg.
Źródło:
[1] Rutkowski A. ”Paragiełda 2006”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 5/2006.[2] ”Techno-Fly”