Tałańczuk Włodzimierz ( Wladimir )
Włodzimierz Tałańczuk (Wladimir Talanczuk) urodził się na terenach dzisiejszej Ukrainy.
Wg [3]- w 1970 r. ukończył studia na Polish Institute for Aviation Specialists (niestety nie posiadam informacji o jaką dokładnie uczelnię chodzi). Inne źródła nie potwierdzają tej informacji. Prawdopodobnie nie był inżynierem. Był raczej technikiem lotniczym z wojska, prawdopodobnie ukończył technikum lotnicze. Jako pilot spędził w powietrzu 1200 h.
W latach 1970-tych, jako emerytowany wojskowy, mieszkał we Wrocławiu. Był członkiem Aeroklubu Wrocławskiego. Zajmował się projektowaniem i budową amatorskich konstrukcji lotniczych- lotni oraz ultralekkich samolotów. Współpracował z Tadeuszem Dobrocińskim, wybitnym konstruktorem amatorem. Brał udział w projektowaniu i budowie ponad 30 konstrukcji T. Dobrocińskiego.
W 1972 r. W. Tałańczuk zainteresował się lotniarstwem. Zaprojektował i zbudował serię lotni o wspólnej nazwie "Mars". Były to WT-6 "Mars-S" , WT-7 "Mars-2S" i WT-8 "Mars-Agat", WT-9. W dniu 18.04.1976 r., wspólnie z Austriakiem Ernestem Steuerem, wykonał pierwszy lot na lotni ze Śnieżki. Na tej lotni WT-9 startował na Lotniowych Mistrzostwach Świata (St. Hilare du Touvet k. Grenoble, 29.07- 12.08.1979 r.). W tym czasie współpracował przez wiele lat z Pawłem Wierzbowskim, np. pracowali razem nad specjalnym materiałem pokryciowym na lotnie w pracowni Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Wykonali oni również pierwsze loty na lotni ze Śnieżki. W 1979 r. W. Tałańczuk znajdował się w składzie Lotniowej Kadry Narodowej. Był również doradcą w Aeroklubie PRL do spraw badania i analizy przyczyn wypadków lotniczych.
Zaprojektował kilka samolotów ultralekkich. Budował również motolotnie oraz dokończył budowę jednomiejscowego wiatrakowca. Wg [3]- powstały konstrukcje lotnicze o oznaczeniach: WT-1, WT-2, WT-4, WT-5, WT-10. Brak informacji o tych konstrukcjach.
W 1981 r. W. Tałańczuk wyemigrował do Kanady i podjął pracę w firmie Birdman Enterprises, znanej z produkcji lotni i samolotów ultralekkich. Wkrótce objął stanowisko Głównego Inżyniera i Projektanta. W tym czasie używał już tylko imienia Wladimir i podkreślał, że jest Ukraińcem, nie przyznawał się do Polski. Pierwszą jego konstrukcją był samolot ultralekki Birdman WT-11 "Chinook", którego nazwa została zmieniona później na Birdman "Chinook 1S". Pierwszy lot wykonał w 1982 r. Samolot okazał się sukcesem komercyjnym. W 1984 r. powstała wersja dwumiejscowa Birdman "Chinook 2S". W 1987 r. firma Birdman Enterprises zbankrutowała. Do tego czasu wyprodukowano 700 egz. obu wersji. W 1989 r. produkcję samolotów podjęła firma Aircraft Sales and Parts pod oznaczeniem ASAP "Chinook 2 Plus". W 1982 r. W. Tałańczuk opracował projekt motoszybowca.
W 1985 r. założył w Kanadzie wytwórnię WT Aircraft International, gdzie zbudował ultralekki samolot rolniczy WT-12 "Monsoon", którego licencję nabyły Chiny (wg innych źródeł- w 1985 r. rząd Chińskiej Republiki Ludowej podpisał dziesięcioletni kontrakt z firmą Birdman Enterprises na budowę 5000 samolotów "Chinook" w Chinach z prawem do sprzedaży na całym świecie).
Prawdopodobnie w tym czasie W. Tałańczuk poleciał do Chin, aby pomóc w realizacji kontraktu. Przebywając w Chinach zmarł na zawał serca.
Konstrukcje:
WT-1, WT-2, WT-4, WT-5, WT-10, ok. 1970- 1981, konstrukcje lotnicze.
WT-3 "Mars", ok. 1976, lotnia.
WT-6 "Mars-S", lata 1970-te, lotnia.
WT-7 "Mars-2S", lata 1970-te, lotnia.
WT-8 "Mars-Agat", ok. 1977, lotnia.
WT-9, ok. 1979, lotnia.
Tałańczuk wiatrakowiec, lata 1970-te (?), wiatrakowiec.
Tałańczuk motolotnia, lata 1970-te (?), motolotnia.
Birdman WT-11 ”Chinook”, 1982, ultralekki samolot sportowy.
Birdman Project 102 (Windsoar), 1982, projekt motoszybowca.
WT-12 "Monsoon", 1985, ultralekki samolot rolniczy.
Galeria
Źródło:
[1] Ginter B. ”Lotnictwo amatorskie na Dolnym Śląsku”. ”Lotnictwo stulecie przemiany”. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2003.
[2] Polskie konstrukcje amatorskie.
[3] "Wladimir Talanczuk". Wikipedia.
[4] Informacje uzyskane od Pawła Wierzbowskiego.
[5] Informacje własne.
[6] Taylor, John W.R. "Jane's All The World's Aircraft 1982-83". Jane's Yearbooks. London 1982.
[7] Wojciechowski J. "Lotnie nad Wetliną". Skrzydlata Polska nr 44/1976.
[8] "Lotniowe Mistrzostwa Świata". Skrzydlata Polska nr 37/1979.
[9] Gawęda J. "Na lotniach ze Śnieżki". Skrzydlata Polska nr 23/1976.
[10] Glass A., Kubalańca J. "Polskie konstrukcje lotnicze 1939-1954". Tom 5. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2013.