Czechowski "Śpiesz się powoli", 1925

Szybowiec amatorski. Polska.
Szybowiec "Śpiesz się powoli" w locie. (Źródło: Praca zbiorowa ”Album Dziesięciolecia Lotnictwa Polskiego”. Nakładem Wydawnictwa Lotnik. Poznań 1930).
Por. obs. J. Czechowski z Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku zaprojektował w 1925 r. szybowiec nazwany "Śpiesz się powoli", zbudowany w warsztatach lotnictwa morskiego. Był on częściowo wzorowany na szybowcu SL-1 ”Akar” z 1923 r. Szybowiec wziął udział w II Konkursie Szybowców na Oksywiu koło Gdyni, w maju- czerwcu 1925 r.

W zawodach tych startował na nim ppor. Adolf Stempkowski, uzyskując trzy drugie nagrody: za czas lotu - 48 s, za wysokość ponad start - 19 m, oraz za łączny czas lotów (7 min 6 s. w 13 lotach). Szybowiec został uszkodzony podczas zawodów.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy, dwukadłubowy szybowiec, górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny, prawdopodobnie dwudźwigarowy, zamocowany na górze krat kadłubowych i usztywniony drutami. Pokryty płótnem. Napęd lotek linkami.
Kadłub składał się z dwóch płaskich krat. Miejsce pilota odkryte. Siodełko, drążek sterowy i orczyk- mocowane pomiędzy kratownicami.
Usterzenie poziome miedzy kratami ogonowymi. Usterzenie pionowe podwójne. Usterzenie kryte płótnem. Napęd sterów linkami.
Podwozie płozowe.

Dane techniczne "Śpiesz się powoli" (wg [1]):
Rozpiętość- 10,7 m, długość- 6,5 m, wysokość- 2,0 m, powierzchnia nośna- 19,3 m2.

Galeria

  • Czechowski ”Śpiesz się powoli”, rysunek w rzutach. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”).
  • Szybowiec ”Śpiesz się powoli” po uszkodzeniu. (Źródło: archiwum).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
blog comments powered by Disqus