Smagłowski skrzydłowiec, 1829-1832

Projekt skrzydłowca- mięśniolotu wspomaganego siłą nośną balonów. Polska.
Projekt skrzydłowca z balonem W. Smagłowskiego. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”).
W latach 1829- 1832 Wincenty Nowina Smagłowski, przebywając w więzieniach warszawskim i lwowskim, opracował projekt kierowania lotem balonu, ujęty w memoriale zatytułowa­nym Pomysł mój wydoskonalenia statku powietrz­nego, czyli Teoria napowietrznej żeglugi Dostojnym Ziomkom moim do roztrząśnienia podana Roku 1830-1832.

Inspirowany omawianymi w prasie pra­cami Anglika Hogwarta zaopatrzył balon w parę skrzydeł poruszanych siłą mięśni załogi. Poprzez zmiany kąta nastawienia skrzydeł podczas ich ruchu chciał zyskiwać efekt wznoszenia i opadania balonu, nadawania mu prędkości lotu i kierowania nim w powietrzu. Projekt ten nigdy nie był realizowany, pozostał w rękopisie. Jego autor zamierzał go opubli­kować, wierząc, że zrealizowany mógłby znaleźć za­stosowanie na polach walki o niepodległą Polskę.

Memoriał Smagłowskiego, w którym opisywał swój projekt balonu kierowanego zaginął. Ostatnio miał go w ręku Eugeniusz Banaszczyk, pisząc swą Karuzelę pod gwiazdami. Być może uzyskał do niego wgląd u Ludwika Gocela, który w 1948 r. zaku­pił od Justyna Sokulskiego, bibliotekarza Biblioteki Smagłowskiego w Stanisławowie, notatki autora pra­cy Spisek Smagłowskiego a książę Reichstadtu, jego notatki o Smagłowskim i różne prace Smagłowskiego, także pamiętnik Smagłowskiego, który z początkiem XX w. znany był Aleksandrowi Krausharowi, autoro­wi pracy Spisek koronacyjny z roku 1829 w świetle prawdy historycznej (Kraków 1909 r.).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[2] Banaszczyk E. ”Karuzela pod gwiazdami”. Wydawnictwo Iskry. Warszawa 1960.
[3] Glass A. "Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939". Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[4] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.
blog comments powered by Disqus