Albatros H-1, 1926

Samolot doświadczalny, wysokościowy. Niemcy.
Samolot doświadczalny Albatros H-1 w zbiorach Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. (Źródło: Copyright Łukasz Sambor- ”Militarne Podróże”).

Samolot Albatros H-1 przeznaczony był do lotów wysokościowych. Zbudowany został w firmie Albatros w Berlinie-Johannisthal w 1926 r. Nie była to nowa konstrukcja tej wytwórni, lecz tylko adaptacja i modernizacja jednego z najlepszych samolotów myśliwskich I wojny światowej, samolotu Siemens-Schuckert SSW D-IV.

W 1926 r., wykorzystując doskonałe własności wznoszenia tego samolotu, Niemiecki Instytut Doświadczalny Lotnictwa (Deutsche Versuchsanstalt für Luftfahrt- D.V.L.) w Berlinie-Adlershof przekazał samolot do fabryki Albatros w Berlinie w celu wykonania adaptacji na samolot wysokościowy. Projekt tej przebudowy opracowany przez inż. Martia Schrenk z D.V.L., polegał na wymianie skrzydła na płaty o znacznie większej rozpiętości, wzmocnione dwoma parami zastrzałów, zmianie obrysu usterzenia kierunku i wysokości oraz zastosowaniu specjalnie zaprojektowanego śmigła wysokościowego, zbudowanego w wytwórni Heine. Śmigło to miało bardzo dużą średnicę- 3,68 m.

Samolot po przebudowie otrzymał fabryczne oznaczenie Albatros H-1. Samolot ten nie wykonał ani jednego lotu, gdyż w czasie prób naziemnych nowe skrzydła okazały się zbyt wiotkie i nie zapewniały bezpieczeństwa lotu. Konstrukcja ta nie była dalej rozwijana i samolot przekazano do zbiorów berlińskiego muzeum lotnictwa- Deutsche Luahrt Sammlung, gdzie była prezentowana aż nocy z 21 na 22.11.1943 r. Po zbombardowaniu Berlina ocalałe z pożaru samoloty zostały wywiezione. Albatros H-1 i inne samoloty z tej kolekcji zostały porzucone przez Niemców w okolicach Kuźnicy Czarnwskiej.

W Polsce.

Po 1945 r. samolot Albatros H-1 został odnaleziony na złomowisku koło Czarnkowa i złożony w pomieszczeniach Okręgowej Składnicy Lotniczej w Gądkach pod Poznaniem. Następnie był przechowywany w magazynach w Pilawie i Wrocławiu, skąd w 1963 r. trafił do Muzeum Lotnictwa i Astronautyki w Krakowie. Znajduje się tam zniszczony kadłub z usterzeniem kierunku i wysokości, silnik ze śmigłem oraz podwozie bez kół i opon. Brak jest skrzydeł i zastrzałów.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Kadłub półskorupowy o 8 podłużnicach z wręgami i skośnymi listwami wzmacniającymi, pokryty sklejką, przekrój kołowy na całej długości. Maska silnika aluminiowa. Kabina odkryta.
Stateczniki stanowiły integralną część kadłuba. Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- birotacyjny Siemens-Halske SH III o mocy 118 kW (160 KM).

Dane techniczne H-1 (wg [2]):
Rozpiętość- 12,56 m, długość- 5,7 m, wysokość- 3,2 m, powierzchnia nośna- 14,4 m2.
Pozostałe dane i osiągi nie znane.

Galeria

  • Samolot doświadczalny Albatros H-1. (Źródło: archiwum).
  • Niemiecki samolot do lotów wysokościowych Albatros H-1 i amerykański samolot bombowy nurkujący Curtiss ”Export Hawk II”, podczas transportu eksponatów do Krakowa, 1963 r. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 50/1963).

Źródło:

[1] Goworek T. ”Samoloty myśliwskie I wojny światowej”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1981.
[2] Krzyżan M. ”Samoloty w muzeach polskich”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
[3] Krzyżan M. ”Siemens-Schuckert SSW D-III i D-IV”. Militaria XX wieku nr 1/2004.
[4] Mroczkowski K. ”Ochrona zabytków techniki lotniczej na przykładzie procesu restauracji Albatrosa H-1 w Muzeum Lotnictwa Polskiego”. ”Lotnictwo stulecie przemiany”. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2003.
blog comments powered by Disqus