Schindler Rudolf
Schindler Wincenty

Bracia mechanik Wincenty i technik Rudolf Schindlerowie z Krakowa wykonali dobrze latający model samolotu. 26.10.1909 r. zaprezentowali oni model na stałej wystawie przemysłowej Krakowskiego Towarzystwa Technicznego. Był to model górnopłata wykonany w podziałce 1:12. Taki bowiem samolot zamierzali zbudować własnymi siłami. Model podczas pokazu startował z posadzki i po krótkim rozbiegu wzniósł się na wysokość około 2 m i przeleciał całą długość sali. Model ”Aquila”, taką też miał nazwę później zbudowany oryginalny samolot, dysponował dość dużymi prostokątnymi skrzydłami o cienkim profilu i charakterystycznym statecznikiem poziomym, podobnie jak i skrzydła ukształtowanym w postaci profilowanej, nośnej płytki. Płatowiec miał układ parasola, tj. ze skrzydłami umieszczonymi ponad kadłubem. Konstrukcja modelu drewniana, pokrycie bibułkowe. Do napędu służył splot pasem gumy umieszczony w otwartej ramie kadłubowej.

Następnie zaprojektowali wraz z inż. Markiem Kautzem samolot według swojej koncepcji. Silnik do niego opracował uzdolniony polski wynalazca Henryk Brzeski. Na początku 1910 r. i w końcu 1911 r. W. Schindler opatentował sterowanie kierunkowe samolotu przez obrót płata wokół osi pionowej. Ten system sterowania, bez steru kierunku, zastosowano na samolocie ”Aquila”.

Konstrukcje:
Schindler ”Aquila”, 1910, samolot pionierski.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[3] Elsztein P. ”Modelarstwo lotnicze w Polsce”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1986.
blog comments powered by Disqus