SZD-39 "Cobra 17", 1970
”Cobra 17” ustępowała jednak zdecydowanie najnowszym zagranicznym szybowcom klasy otwartej, których rozpiętości przekraczały 19 m, a doskonałość wynosiła blisko 50 (”Cobra 17” tylko 41). Toteż wielkim zaskoczeniem było zdobycie na Mistrzostwach Świata w Marfie w 1970 r. 5 miejsca przez będącego w znakomitej formie Edwarda Makulę.
W dniu 1.01.2006 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdował się 1 szybowiec SZD-39 ”Cobra 17”.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy grzbietopłat o konstrukcji mieszanej (drewno-laminat).
Skrzydło dwudzielne, o obrysie trapezowym i profilu laminarnym. Konstrukcja półskorupowa, dwudźwigarowa z dwiema komorami hamulców aerodynamicznych. Pokrycie sklejkowe ze stopniowanej grubości warstw sklejki formowanej próżniowo w negatywowym foremniku, wzmocnione zewnętrznie warstwą laminatu epoksydowego, wewnętrznie usztywnione laminatowymi korytkami. Lotki o konstrukcji drewnianej. Hamulce aerodynamiczne dwupłytowe, na górnej i dolnej powierzchni skrzydła.
Kadłub półskorupowy o konstrukcji drewnianej, w części rozwijalnej kryty sklejką, w części przedniej i na elementach nierozwijalnych z pokryciem z laminatu poliestrowego. Jeden zaczep do lotów holowanych i startu za wyciągarką w dolnej części kadłuba, przed tablicą przyrządów. Kabina zakryta.
Usterzenie wysokości płytowe, w układzie T, ze sklejkowym kesonem i częścią spływową krytą płótnem. Usterzenie kierunku z charakterystycznym skosem, ster konstrukcji drewniano-laminatowej, kryty płótnem.
Podwozie jednotorowe, główne chowane w locie, płoza tylna metalowa.
Dane techniczne SZD-39 (wg [2]):
Rozpiętość- 17,0 m, długość- 7,0 m, powierzchnia nośna- 12,30 m2.
Prędkość dopuszczalna- 240 km/h, prędkość minimalna- 65 km/h, doskonałość max- 41,0 przy prędkości 96 km/h, opadanie min- 0,62 m/s przy prędkości 71 km/h.
Źródło:
[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006.”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.[2] ”Polskie szybowce”
[3] ”Szybowcowy zakątek Pepego (Piotra Puchalskiego)”