SZD-34 "Bocian 3", 1967

Projekt szybowca szkolno-treningowego. Polska.
W latach 1966- 1967 w Szybowcowym Zakładzie Doświadczalnym został opracowany projekt szybowca szkolno-treningowego SZD-34 ”Bocian 3”, stanowiący odmianę o rozpiętości 17,0 m i doskonałości 30,3. Był to dalszy rozwój projektu SZD-33 ”Bocian 3”. Konstruktorem szybowca był inż. Tadeusz Łabuć. W trakcie fazy obliczeniowej prace nad projektem przejął inż. Jerzy Kubalaniec. Pomimo opracowania kompletnej dokumentacji, projekt nie doczekał się realizacji.

Na projekcie SZD-34 ”Bocian 3” oparta była konstrukcja szybowca szkolnego SZD-35 ”Bekas”.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy średniopłat.
Kabina zakryta.
Usterzenie w układzie T.
Podwozie jednotorowe.

Dane techniczne SZD-34, projektowane (wg [1]):
Rozpiętość- 17,0 m, długość: 8,4 m, powierzchnia nośna- 20,5 m2.
Prędkość dopuszczalna- 250 km/h, prędkość minimalna- 60,5 (wg [4]- 62) km/h, doskonałość max- 30,6 (wg [3]- 30,3) przy prędkości 87 km/h, opadanie minimalne- 0,75 (0,73) m/s przy prędkości 74 km/h.

Źródło:

[1] ”Polskie szybowce”
[2] ”Szybowcowy zakątek Pepego (Piotra Puchalskiego)”
[3] Glass A. ”25 lat produkcji seryjnej szybowca SZD-9 Bocian”. Technika Lotnicza i Astronautyczna nr 2/1978.
[4] Niespał J., Zatwarnicki R., Stafiej W. "Konstrukcje SZD". Skrzydlata Polska nr 49/1976.
blog comments powered by Disqus