SZD-9 "Moto-Bocian", lata 1990-te (?)

Motoszybowiec. Polska.
Autorem koncepcji wykorzystania zespołów konstrukcyjnych szybowca SZD-9 ”Bocian” do zbudowania motoszybowca był w końcu lat 1980-tych dr inż. Witold Błażewicz z Politechniki Warszawskiej.

Początkowo W. Błażewicz projektował motoszybowiec dla siebie, nie przewidując podjęcia jego produkcji, z czasem opracowano jednak dokumentację produkcyjną. Prototyp powstał w firmie Yalo w Warszawie. Pomyślne wyniki prób i niezbyt wysokie koszty zachęciły do budowy następnych motoszybowców tego typu. W dniu 1.01.2006 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdował się 1 motoszybowiec SZD-9bisM.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy średniopłat o konstrukcji drewniano-kompozytowej.
Płat dwudzielny, dwudźwigarowy, drewniany. Pokrycie skorupowe, za drugim dźwigarem pokrycie z tkaniny.
Kadłub półskorupowy, z kompozytu szklano-epoksydowego, w części środkowej wzmocniony kratownicą spawaną z rur stalowych. Kabina z miejscami obok siebie, zakryta.
Usterzenie klasyczne, statecznik poziomy i ster wysokości niedzielone, konstrukcja kompozytowa.
Podwozie trójkołowe, z kółkiem przednim. stałe.
Wyposażenie- zestaw podstawowych przyrządów pilotażowych, radiostacja UHF.

Dane techniczne:

Źródło:

[1] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
[2] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
blog comments powered by Disqus