Supermarine "Spiteful", 1945
Ostatecznie skrzydła laminarne zostały zamontowane do kadłuba samolotu Supermarine ”Spitfire” Mk.XIV. Wykonał on pierwszy lot 3.06.1944 r. Prawdziwy prototyp ”Spiteful'a” został ukończony na przełomie lat 1944/1945 i oblatany 8.01.1945 r. Początkowo latał z usterzeniem od ”Spitfire'a” Mk.XIV, ale w połowie roku zainstalowano powiększone usterzenie pionowe i poziome. W tej postaci został oblatany 24.06.1945 r. W dniu 2.04.1945 r. oblatano pierwszy egzemplarz seryjny. W tym samym miesiącu Air Ministry dokonało pierwszej redukcji zamówienia, zmniejszając je do 650 egz. W ciągu najbliższych miesięcy dokonano kolejnych redukcji o 260 samolotów, następnie o 310, a potem jeszcze o 58, pozostawiając szczątkowe zamówienie na 22 samoloty.
W 1946 r. cały program ”Spiteful'a” stanął pod znakiem zapytania. Air Ministry zwróciło się do Josepha Smitha z informacją, że ”Spiteful” może zostać zamówiony dla RAF tylko jako samolot szturmowy, gdyż rolę myśliwców przejmują samoloty odrzutowe.
Ostatnią wersją był ”Spiteful” Mk.XVI zbudowany tylko w jednym egzemplarzu. Otrzymał silnik ”Griffon 101”- z dwustopniową, trzybiegową sprężarką, z doładowaniem, napędzający pięciołopatowe śmigło. Po dwóch wypadkach zastosowano silnik ”Griffon 121” (wersja ”Griffon'a 101” z reduktorem do napędu śmigła przeciwbieżnego), napędzający sześciołopatowe śmigło Rotol. Podczas prób w 1947 r. osiągnął on w locie poziomym prędkość 795 km/h. Jego próby zakończyły się nieodwołalnie 29.03.1949 r., kiedy podczas podnoszenia dźwigiem po kolejnym lądowaniu przymusowym zerwał się z lin i doszczętnie rozbił. Wobec odrzucenia ”Spiteful'a” przez RAF zainteresowanie nim wyraziła Szwajcaria i zaczęto przygotowania do lotów zapoznawczych szwajcarskich pilotów. Jednak Ministerstwo Produkcji Lotniczej zabroniło sprzedaży tych samolotów.
Ogółem powstały 22 samoloty ”Spiteful” (włącznie z prototypami), przy czym trzy ostatnie samoloty seryjne po wyprodukowaniu przekazano na złom, nawet ich nie oblatując.
W Polsce.
Na samolotach Supermarine ”Spiteful” latali również Polacy. Byli to piloci doświadczalni, którzy służyli w brytyjskim instytucie doświadczalnym Aircraft and Armament Experimental Establishment (AAEE- Instytut Doświadczalny Samolotów i Uzbrojenia), mieszczącym się na lotnisku Boscombe Down k. Amesbury (hrabstwo Wiltshire). M.in. S/Ldr Janusz Żurakowski latał na prototypach ”Spiteful” (m.in. na trzecim prototypie nr ewidencyjny NN667) od czerwca 1945 r. do kwietnia 1946 r.
Konstrukcja:
Dane techniczne:
Źródło:
[1] Płoszajski J. ”Technicy lotnictwa polskiego na Zachodzie 1939-1946”. Wydawnictwo Z.P. Poligrafia. Warszawa 2007.[2] Matusiak W. ”Supermarine Spitfire cz. 2”. Seria Monografie Lotnicze nr 39. Wyd. AJ-Press. Gdańsk 1998.