Supermarine "Spitfire" Mk.24, 1945

Samolot myśliwski. Wielka Brytania.
Samolot myśliwski Supermarine ”Spitfire” Mk.24. (Źródło: archiwum).
Samolot myśliwski Supermarine ”Spitfire” Mk.24 był ostatnia wersją samolotu ”Spitfire”. Bazował na wersji Supermarine ”Spitfire” Mk.22 i niewiele różnił się od niej. Miał dwa dodatkowe zbiorniki paliwa w tyle kadłuba i dodano pod skrzydłami zaczepy do podwieszania rakiet. Miała tez usterzenie ogonowe tak jak ostanie Mk.22 i Supermarine ”Spiteful”. Ostatnie egzemplarze miały nowe działka Hispano Mk.V kal. 20 mm o krótszej i całkowicie osłoniętej lufie. Ostatni egzemplarz Mk.24 ukończono w lutym 1948 r. Zbudowano 54 egz. tej wersji (w firmie Supermarine Aviation), dalsze 27 egz. przebudowano z Mk.22.

Jedyną jednostką RAF, która używała samolotów ”Spitfire” Mk.24 był 80 Squadron. W okresie wojny koreańskiej rozważano ich użycie w tym konflikcie i nawet naniesiono na nich oznaczenia szybkiej identyfikacji {czarno-białe pasy) samolotów państw walczących w imieniu ONZ, jednak ostatecznie jednostka pozostała w Hongkongu. ”Spitfire” Mk.24 pozostawały na wyposażeniu 80 Dywizjonu do 1952 r. Po przezbrojeniu jednostek RAF samoloty przekazano lokalnej formacji złożonej z rezerwistów- Hong Kong Auxiliary Air Force. Ostatnie ”Spitfire'y” pozostały w Hongkongu do lata 1955 r.

W Polsce.

Po wojnie kilku polskich pilotów, którzy wstąpili do RAF, latało operacyjnie na samolotach ”Spitfire” Mk.24. M. in. Kazimierz Benziński w 80 Squadron RAF w latach 1951-1952.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy dolnopłat o konstrukcji metalowej.
Skrzydła trójdzielne, jednodźwigarowe o obrysie eliptycznym. Pod skrzydłem znajdowały się chłodnice cieczy silnika. Pokryte blachą, lotek- płótnem.
Kadłub półskorupowy, pokryty blachą, składał się z trzech sekcji: centralnej, przedniej i ogonowej. Kabina zakryta.
Usterzenie wolnonośne. Pokrycie stateczników blachą duralową, pokrycie sterów płótnem lub blachą.
Podwozie klasyczne chowane w locie.

Dane techniczne:

Inne wersje:
Supermarine ”Spitfire” Mk.I/Mk.II/Mk.III
Supermarine ”Spitfire” PR Mk.IV/Mk.IV
Supermarine ”Spitfire” Mk.V
Supermarine ”Spitfire” Mk.VI/Mk.VII/Mk.VIII/Mk.23
Supermarine ”Spitfire” Mk.IX
Supermarine ”Spitfire” Mk.X
Supermarine ”Spitfire” Mk.XI
Supermarine ”Spitfire” Mk.XII (Mk.IV, Mk.XX)
Supermarine ”Spitfire” Mk.XIII
Supermarine ”Spitfire” Mk.XIV
Supermarine ”Spitfire” Mk.XVI
Supermarine ”Spitfire” Mk.XVIII
Supermarine ”Spitfire” PR.XIX
Supermarine ”Spitfire” Mk.21
Supermarine ”Spitfire” Mk.22

Źródło:

[1] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1939-1945”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1976.
[2] Price A. ”Supermarine Spitfire cz. 1”. Seria Monografie Lotnicze nr 38. Wyd. AJ-Press. Gdańsk 1997.
[3] Matusiak W. ”Supermarine Spitfire cz. 3”. Seria Monografie Lotnicze nr 40. Wyd. AJ-Press. Gdańsk 1999.
[4] Matusiak W.,"Supermarine Spitfire XVI". Seria Polish Wings No 16. Wydawnictwo Stratus. Sandomierz 2012.
blog comments powered by Disqus