Supermarine "Spitfire" Mk.XVIII, 1945

Samolot myśliwski. Wielka Brytania.
Samolot myśliwski Supermarine ”Spitfire” LF Mk.XVIII z Historic Flying Ltd. (Źródło: Kogo via ”Wikimedia Commons”).
Samolot myśliwski Supermarine ”Spitfire” Mk.XVIII (Typ 394) powstał w oparciu o płatowiec wersji Supermarine ”Spitfire” Mk.XIV ze skrzydłem typu E i tym samym silnikiem ”Griffon 65”, ale wzmocnioną konstrukcją skrzydeł, kroplową osłoną kabiny. Wersja powstała w połowie 1945 r., pierwszy egzemplarz oblatano w czerwcu 1945 r. Zbudowano 300 egz., wszystkie w firmie Supermarine Aviation. Produkcja została zakończona na początku 1946 r.

Część maszyn przerobiono na wersję myśliwsko-rozpoznawczą FR.18, montując w tylnej części kadłuba dwa zbiorniki paliwa po 140 litrów oraz trzy aparaty fotograficzne: dwa pionowe i jeden ukośny.

Samoloty ”Spitfire” Mk.XVIII używane były również przez lotnictwo wojskowe:
- Birmy- w 1948 r. rząd birmański nabył z magazynów RAF 3 egz. ”Spitfire” Mk.18,
- Indii- po wybuchu, w październiku 1947 r., pierwszej wojny indyjsko-pakistańskiej nastąpiły dostawy samolotów ”Spitfire”: 14 Mk.VIII, 20 Mk.XIV, 58 Mk.18 i 1 PR.XI (wszystkie w grudniu 1947 r.). W pierwszej połowie 1949 r. dostarczono dalsze 42 egz. Mk.18.

W Polsce.

Po wojnie kilku polskich pilotów, którzy wstąpili do RAF, latało na samolotach ”Spitfire” Mk.18. W latach 1948-1949 w 208 Dywizjonie RAF, stacjonującym wówczas w Egipcie, służył Henryk Bieniek.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy dolnopłat o konstrukcji metalowej.
Skrzydła trójdzielne, jednodźwigarowe o obrysie eliptycznym. Pod skrzydłem znajdowały się chłodnice cieczy silnika. Pokryte blachą, lotek- płótnem.
Kadłub półskorupowy, pokryty blachą, składał się z trzech sekcji: centralnej, przedniej i ogonowej. Kabina zakryta.
Usterzenie wolnonośne. Pokrycie stateczników blachą duralową, pokrycie sterów płótnem lub blachą.
Podwozie klasyczne chowane w locie.

Silnik- rzędowy Rolls-Royce ”Griffon 65” o mocy 1496 kW (2035 KM).

Dane techniczne:

Inne wersje:
Supermarine ”Spitfire” Mk.I/Mk.II/Mk.III
Supermarine ”Spitfire” PR Mk.IV/Mk.IV
Supermarine ”Spitfire” Mk.V
Supermarine ”Spitfire” Mk.VI/Mk.VII/Mk.VIII/Mk.23
Supermarine ”Spitfire” Mk.IX
Supermarine ”Spitfire” Mk.X
Supermarine ”Spitfire” Mk.XI
Supermarine ”Spitfire” Mk.XII (Mk.IV, Mk.XX)
Supermarine ”Spitfire” Mk.XIII
Supermarine ”Spitfire” Mk.XIV
Supermarine ”Spitfire” Mk.XVI
Supermarine ”Spitfire” PR.XIX
Supermarine ”Spitfire” Mk.21
Supermarine ”Spitfire” Mk.22
Supermarine ”Spitfire” Mk.24

Źródło:

[1] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1939-1945”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1976.
[2] Price A. ”Supermarine Spitfire cz. 1”. Seria Monografie Lotnicze nr 38. Wyd. AJ-Press. Gdańsk 1997.
[3] Matusiak W. ”Supermarine Spitfire cz. 3”. Seria Monografie Lotnicze nr 40. Wyd. AJ-Press. Gdańsk 1999.
blog comments powered by Disqus