Supermarine "Spitfire" Mk.XIII, 1943

Samolot rozpoznawczy. Wielka Brytania.
Samolot rozpoznawczy Supermarine ”Spitfire” Mk.XIII. (Źródło: archiwum).
Wersja rozpoznawcza Supermarine ”Spitfire” Mk.XIII bazowała na wersji Supermarine ”Spitfire” PR Mk.IG, ale napędzana silnikiem ”Merlin 32”, zoptymalizowanym do działań na małych wysokościach. Wyposażenie fotograficzne obejmowało ukośny aparat F.24 z obiektywem 356 mm, zainstalowany za kabiną i skierowany albo w lewo albo w prawo, oraz dwa F.24 skierowane pionowo w dół- jeden z obiektywem 127 mm i drugi- 356 mm. Pozostawiono w niej uzbrojenie złożone z 4 kaemów.

W marcu 1943 r. prototyp Mk.XIII przechodził próby w Boscombe Down. W 1943 r. przebudowano w ten sposób 26 (lub nawet 32) maszyny wersji PR Mk.IG, Supermarine ”Spitfire” Mk.II i w większości Supermarine ”Spitfire” Mk.V. Używano ją do działań rozpoznawczych w czasie lądowania w Normandii w 1944 r.

Niektóre publikacje podają, że Grecja używała po zakończeniu wojny 3 egz. ”Spitfire” Mk.XIII, ale ich rzekome numery odpowiadają w rzeczywistości samolotom Vickers ”Wellington” GR.XIII.

W Polsce.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy dolnopłat o konstrukcji metalowej.
Skrzydła trójdzielne, jednodźwigarowe o obrysie eliptycznym. Pod skrzydłem znajdowały się chłodnice cieczy silnika. Pokryte blachą, lotek- płótnem.
Kadłub półskorupowy, pokryty blachą, składał się z trzech sekcji: centralnej, przedniej i ogonowej. Kabina zakryta.
Usterzenie wolnonośne. Pokrycie stateczników blachą duralową, pokrycie sterów płótnem lub blachą.
Podwozie klasyczne chowane w locie.

Uzbrojenie- 4 stałe karabiny maszynowe Browning 0.303 Mk II kal. 7,7 mm w skrzydłach,

Wyposażenie fotograficzne- ukośny aparat F.24 z obiektywem 356 mm, zainstalowany za kabiną i skierowany albo w lewo albo w prawo, oraz dwa F.24 skierowane pionowo w dół- jeden z obiektywem 127 mm i drugi- 356 mm.

Silnik- rzędowy Rolls-Royce ”Merlin 32”.

Dane techniczne:

Inne wersje:
Supermarine ”Spitfire” Mk.I/Mk.II/Mk.III
Supermarine ”Spitfire” PR Mk.IV/Mk.IV
Supermarine ”Spitfire” Mk.V
Supermarine ”Spitfire” Mk.VI/Mk.VII/Mk.VIII/Mk.23
Supermarine ”Spitfire” Mk.IX
Supermarine ”Spitfire” Mk.X
Supermarine ”Spitfire” Mk.XI
Supermarine ”Spitfire” Mk.XII (Mk.IV, Mk.XX)
Supermarine ”Spitfire” Mk.XIV
Supermarine ”Spitfire” Mk.XVI
Supermarine ”Spitfire” Mk.XVIII
Supermarine ”Spitfire” PR.XIX
Supermarine ”Spitfire” Mk.21
Supermarine ”Spitfire” Mk.22
Supermarine ”Spitfire” Mk.24

Źródło:

[1] Price A. ”Supermarine Spitfire cz. 1”. Seria Monografie Lotnicze nr 38. Wyd. AJ-Press. Gdańsk 1997.
[2] Matusiak W. ”Supermarine Spitfire cz. 3”. Seria Monografie Lotnicze nr 40. Wyd. AJ-Press. Gdańsk 1999.
blog comments powered by Disqus