Sud Est SE 5000 "Baroudeur", 1953

Samolot myśliwski. Francja.
Samolot myśliwski Sud Est SE-5000 ”Baroudeur” w locie. (Źródło: archiwum).

Doświadczalny lekki samolot myśliwski Sud Est SE-5000 "Baroudeur" został zbudowany w firmieSociété Nationale des Constructions Aéronautiques du Sud-Est. Konstruktorem samolotu był inż. Wsiewołod Jan Jakimiuk. Pierwszy prototyp został oblatany 1.08.1953 r., drugi 12.05.1954 r. Charakterystyczną cechą samolotu było nietypowe podwozie płozowe umożliwiające start i lądowanie z lądowiska o dowolnej powierzchni: pia­szczystej lub żwirowej oraz lądowisk pokrytych błotem, śniegiem lub lodem. Przygotowanie „Baroudeura" do startu z wózka trwa zaledwie 2 minu­ty przy użyciu podnośnika zabudowanego na samochodzie Jeep. Samolot ląduje na trzech wciąganych w locie płozach i jest zaopatrzony w ostrogę ha­mującą umożliwiającą również manewry naziemne.

17.07.1954 r. "Baroudeur" po raz pierwszy przekroczył prędkość dźwięku podczas lotu nurkowego. Wyprodukowano również 3 egz. przedprodukcyjne oznaczone SE-5003 przeznaczone do badań eksploatacyjnych. Produkcji seryjnej nie podjęto.

W Polsce.

Konstruktorem samolotu myśliwskiego Sud Est SE-5000 ”Baroudeur” był wybitny polski konstruktor lotniczy inż. Wsiewołod Jan Jakimiuk.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy górnopłat o konstrukcji metalowej.
Skrzydło wolnonośne, o skosie krawędzi natarcia 38o. Posiada jeden dźwigar główny i dwa pomocnicze. Skrzydło wyposażone w skrzela do lądowania oraz klapy.
Kabina pilota hermetyzowana i opancerzona, fotel katapultowany.
Usterzenie- kąt skosu usterzenia pionowego 55o i usterzenia poziomego- 42o.
Pod­wozie składało się z dwóch głównych płóz oraz płozy ogonowej wciąganych do kadłuba i wykorzystywanych przy starcie i lądowaniu. Samolot mógł również startować na odczepianym wózku napędzanym sześcioma rakietami (z których 2-4 służą dla rozbiegu, a 2 do hamowania odrzuconego pod­wozia), przy czym tylne koła wyposażono w hamulce włączane przez pilota lub au­tomatycznie po starcie samolotu.

Uzbrojenie- 2 stałe działka kal. 30 mm oraz 2 bomby o masie do 1000 kg podwieszane pod skrzydłami.

Silnik- turboodrzutowy SNECMA "Atar" 101 E-4 o ciągu 34,3 kN.

Dane techniczne SE-5000 (wg [3]):
Rozpiętość- 10,0 m, długość- 13,49 m, wysokość na wózku- 3,6 m, na płozach- 3,04 (wg [4]- 3,05) m, powierzchnia nośna- (wg [4]- 25,3) m2.
Masa własna- 4654 (wg [4]- 4470) kg, masa startowa max- 6671 kg.
Prędkość max na wys. h= 0 m- 1195 km/h, prędkość max na wys. h= 11 000 m- 1090 (wg [4]- 1040) km/h, predkość lądowania- 170 (wg [4]- 185) km/h, wznoszenie max- 4830 m/min, czas wznoszenia na 9150 m- 1,9 min., pułap praktyczny- 16 750 (wg [4]- 15 000) m.

Galeria

  • Sud Est SE-5000 ”Baroudeur”, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 2/1957).
  • Sud Est SE-5000 ”Baroudeur”, plany modelarskie. (Źródło: Modelarz nr 11/1959).
  • Sud Est SE-5000 na wózku startowym. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 2/1957).
  • Sud Est SE-5003 na wózku startowym. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 30/1957).

Źródło:

[1] Glass A. ”Problemy konstruowania samolotów myśliwskich Puławskiego”. Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 1/2004.
[2] "Sud Est SE-5000 Baroudeur". Lotnictwo Aviation International nr 12/1995.
[3] Kapkowski J. "Myśliwski samolot odrzutowy SE-5000 Baroudeur". Modelarz nr 11/1959.
[4] X "SE-5000 Baroudeur". Skrzydlata Polska nr 2/1957.
blog comments powered by Disqus