Albatros B-I, 1914
(Phöenix B-I, Knoller-Albatros B-I)

Samolot rozpoznawczy, szkolny. Niemcy/Austro-Węgry.
Samolot rozpoznawczy Albatros B-I lotnictwa wojskowego Niemiec. (Źródło: archiwum).

Samolot Albatros B-I został zbudowany w firmie Albatros Flugzeug-Werke G.m.b.H w 1914 r. Produkowany był również na prawach licencyjnych w austriackiej wytwórni Phöenix jako Phöenix B-I lub Knoller-Albatros B-I w seriach: 21, 22, 23, 24.

W Polsce.

Na samolotach Albatros B-I latali również Polacy, lotnicy w służbie Monarchii Austro-Węgierskiej:
- od maja 1915 r. loty bojowe we Flik 4 na froncie włoskim wykonywał obserwator Roman Florer. W dniu 13.09.1915 r., w czasie walki z trzema samolotami włoskimi, zestrzelił ze służbowego pistoletu Mauser samolot pilotowany przez późniejszego asa Francesco Barracca. Było to pierwsze zwycięstwo powietrzne lotników austro- węgierskich na froncie włoskim, w dodatku odniesione na nieuzbrojonym samolocie,
- od maja 1915 r. loty bojowe we Flik 12 na froncie włoskim wykonywał obserwator Adam Sapieha (wg [3]- nazywał się Leon Adam Sapieha, w rzeczywistości w lotnictwie austro-węgierskim służyli dwaj bracia Adam i Leon Sapieha). 7.10.1915 r. lecąc na samolocie Albatros B.I nr 24.08 z pilotem, plutonowym Friedrichem Hefty, został ciężko raniony odłamkiem szrapnela w rękę,
- w 1916 r. we Flik 14 wykonywał loty bojowe obserwator Kazimierz Schmidt. 12.08.1916 r. w trakcie lotu rozpoznawczego samolot Albatros B-I nr 24.53, z obserwatorem K. Schmidtem, została zaatakowana przez rosyjski dwumiejscowy samolot. Kazimierz Schmidt ostrzelał samolot przeciwnika, prawdopodobnie trafiony w zbiornik paliwa stanął w płomieniach i runął pionowo w dół,
- od kwietnia do grudnia 1915 r. we Flik 5 latał pilot Karol Kulik,
- od lipca 1915 r. we Flik 1 latał jako obserwator, późniejszy as myśliwski, Godwin Brumowski (urodzony w Wadowicach w rodzinie spolszczonego Austriaka). Lecąc na samolocie Knoller-Albatros B-I, który pilotował Jindra, odniósł 2 zwycięstwa podczas niespodziewanego ataku na defiladę, która odbywała się przed carem w Chocimiu.

W Polsce używano 5 samolotów Albatros B-I. Wszystkie były zdobyczą wojenną. Dwa pochodziły z hali Zeppelina na Winiarach, a trzy Phöenix B-I z lotniska Rakowice. Do lotu dopuszczono trzy samoloty. Używane były krótko w Szkole Pilotów w Krakowie i w 1 Eskadrylli Lotniczej również w Krakowie. Ostatni samolot został skasowany w SL Ławica we wrześniu 1921 r.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Kabiny odkryte.
Podwozie klasyczne stałe.

Uzbrojenie- nieuzbrojony.

Silnik- w wersji Phöenix B-I rzędowy Hiero o mocy 59 kW (80 KM), Hiero o mocy 107 kW (145 KM) lub Mercedes D-I o mocy 73 KW (100 KM).

Dane techniczne Phöenix B-I seria 24 (wg [1]):
Rozpiętość- 13,4 m, długość- 8,56 m, wysokość- 3,33 m, powierzchnia nośna- 42,0 m2.
Masa własna- 834 kg, masa użyteczna- 442 kg, masa całkowita- 1276 kg.
Prędkość max- 110 km/h, czas wznoszenia na 1000 m- 13' 25".

Galeria

  • Albatros B-I serii 24. Identycznym samolotem latał Roman Florer w lotnictwie austro- węgierskim. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 11/2013).

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.
[2] Butkiewicz J. ”Leon Sapieha”. Lotnictwo z szachownicą nr 9.
[3] Goworek T. ”Pierwsze samoloty myśliwskie lotnictwa polskiego”. Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych SIGMA-NOT. Warszawa 1991.
[4] Zaręba A. ”Orły Habsburgów”. Wydawca BUKSS. Dębica 2004.
[5] Butkiewicz J. ”Kazimierz Schmidt”. Lotnictwo z szachownicą nr 13.
[6] Butkiewicz J. ”Karol Kulik”. Lotnictwo z szachownicą nr 15.
[7] Butkiewicz J. "Na początku był tylko pistolet". Skrzydlata Polska nr 11/2013.
blog comments powered by Disqus