Stanienda "Bums", 1938
"Majkawer"

Amatorski szybowiec szkolny. Polska.
Szybowiec szkolny Stanienda ”Bums” z dwubelkowym tyłem kadłuba. (Źródło: ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 3).

Emanuel Stanienda, kierownik warsztatu szkoły szybowcowej w Goleszowie, zaprojektował w latach 1936- 1937 i zbudował w latach 1937- 1938 szybowiec szkolny "Bums". Szybowiec ten nazywany był także po Śląsku "Majkawer" (z niemieckiego Maikäfer, czyli chra­bąszcz). Szybowiec był częściowo wzorowany na szybowcu Lippisch "Zögling 1929".

W początkowej wersji tył kadłuba stanowiła konstrukcja przestrzenna z 4 prętów. Później tył kadłuba przerobiono na płaską kratę. Cechą charakterystyczną tego szybowca była dwudzielna skrzynka, której przednia część z siodełkiem pilota była połączona z częścią tylną za pomocą czterech listew jesionowych. Listwy te przy twardym lądowaniu miały służyć jako bezpieczniki, były one łatwo wymienne. Rozwiązanie to miało zmniejszyć liczbę napraw skrzynek.

Szybowiec wykonany był fachowo. Prawdopodobnie konstruktor wypróbował szybowiec w locie. Prawdopodobnie we wrześniu 1939 r. pozostał w szkole szybowcowej w Goleszowie, którą później użytkowali Niemcy.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat usztywniony linkami o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny, drewniany, z noskiem krytym sklejką, dalej kryty płótnem, usztywniony linkami. Płat wyposażony w lotki.
Kadłub drewniany, składający się ze skrzynki z amortyzowaną płozą, siodełkiem i sterownicą, oraz z płaskiej kraty ogonowej.
Usterzenie drewniane, stateczniki kryte sklejką, stery płótnem.

Galeria

  • Szybowiec szkolny ”Bums” w budowie. Pierwsza wersja z tyłem kadłuba z czterech belek. (Źródło: ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 3).
  • Szybowiec szkolny ”Bums” na starcie w Goleszowie. (Źródło: ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 3).
  • Stanienda ”Bums” I wersja, rysunek w rzutach. (Źródło: ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 3).
  • Stanienda ”Bums” II wersja, rysunek w rzutach. (Źródło: ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 3).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. "Polskie konstrukcje lotnicze do 1939". Tom 3. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2008.
blog comments powered by Disqus