Stachurski samolot, 1985

Amatorski samolot sportowy. Polska.
Amatorski samolot sportowy zbudowany przez Józefa Stachurskiego. (Źródło: Józef Stachurski- Skrzydlata Polska nr 50/1985).

Samolot amatorski zaprojektowany przez Józefa Stachurskiego. Prace nad samolotem rozpoczęły się na początku lat 1970- tych. W 1971 r. przeprowadzał remont silnika z motocykla Viktoria, który miał napędzać śmigło o średnicy 126 cm. Remont był bardzo trudny, były nawet dorabiane tłoki. Ostatecznie silnika nie udało się uruchomić. Do napędu samolotu został przystosowany silnik z samochodu Trabant.

Kadłub wykonany został z ogona szybowca SZD-10 ”Czapla”. Skrzydła i stery zostały zbudowane przez konstruktora. Skrzydła znajdowały się w budowie w 1973 r. Budowa samolotu została zakończona prawdopodobnie w pierwszej połowie lat 1980- tych w Starachowicach. Samolot został oblatany prawdopodobnie w 1985 r.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy.
Kabina odkryta.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- Trabant o mocy 19 kW (26 KM).

Dane techniczne (wg [1]):
Rozpiętość- 8,0 m, długość- 5,9 m, wysokość- 2,1 m, powierzchnia nośna- 9,5 m2.
Masa własna- 209 kg, masa całkowita- 301 kg.

Galeria

  • Amatorski samolot sportowy Józefa Stachurskiego. (Źródło: Józef Stachurski- Skrzydlata Polska nr 50/1985).
  • Samolot Józefa Stachurskiego podczas startu. (Źródło: Józef Stachurski- Skrzydlata Polska nr 50/1985).
  • Samolot Józefa Stachurskiego, zespół napędowy. (Źródło: ze zbiorów Kuby Myśluka- via www.piotrp.de).
  • Przygotowania przedstartowe, samolot Józefa Stachurskiego. (Źródło: ze zbiorów Kuby Myśluka- via www.piotrp.de).
  • Przygotowania przedstartowe, samolot Józefa Stachurskiego. (Źródło: ze zbiorów Kuby Myśluka- via www.piotrp.de).
  • Kołowanie na start, samolot Józefa Stachurskiego. (Źródło: ze zbiorów Kuby Myśluka- via www.piotrp.de).
  • Model samolotu w skali 1:20. 28.03.1973 r. (Źródło: via Sebastian Pędziak).
  • Skrzydło przed opłótnieniem. 16.03.1973 r. (Źródło: via Sebastian Pędziak).
  • Od lewej: lotki wykonane przez J. Stachurskiego oraz węzeł zastrzałowy w skrzydłach 28.03.1973 r. (Źródło: via Sebastian Pędziak).
  • Dźwigar próbny pod obciążeniem 490 kg. (Źródło: via Sebastian Pędziak).
  • Silnik samochodowy Trabant przystosowany przez J. Stachurskiego do napędu samolotu. (Źródło: via Sebastian Pędziak).
  • Samolot Stachurskiego podczas prób. (Źródło: via Sebastian Pędziak).
  • Józef Stachurski przy swoim samolocie. Widoczny silnik Trabant. (Źródło: via Sebastian Pędziak).
  • Józef Stachurski w kabinie samolotu. (Źródło: via Sebastian Pędziak).

Źródło:

[1] ”Polskie konstrukcje amatorskie”.
[2] Sebastian Pędziak - informacje.

blog comments powered by Disqus