Silesia S-10, 1931
Silesia S-5

Projekt samolotu szkolnego. Polska.
W 1930 r. bracia Edward i Wojciech Sopora otrzymali od Aeroklubu Śląskiego zamówienia na samolot szkolny Silesia S-10 (wg [3]- nosił oznaczenie Silesia S-5). Projektowanie zostało rozpoczęte w czerwcu 1929 r. Dokumentacja samolotu została sporządzona w zimie 1930/31 w konsultacji z braćmi Działowskimi (konstruktorami samolotów DKD) i zatwierdzona przez Aeroklub Śląski. Realizacje tej konstrukcji przekreślił wypadek samolotu Silesia S-4 z 17.06.1931 r., w której zginął pilot Z. Prabucki. Następstwami tego wypadku były: wycofanie przez Aeroklub Śląski zamówienia na samolot S-10 oraz likwidacja wytwórni braci Soporów.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat.

Silnik- Siemens-Halske 59 kW (80 KM).

Dane techniczne Silesia S-10 (wg [1]):
Rozpiętość- 10 m, powierzchnia nośna- 24 m2.
Masa własna- 480 kg, masa użyteczna- 320 kg, masa całkowita- 800 kg.
Prędkość max- 142 km/h, prędkość min.- 85 km/h, zasięg- 480 km.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[3] (m) "Edward Sopora". Skrzydlata Polska nr 8/1963.
blog comments powered by Disqus