Silesia S-4, 1925

Samolot sportowy. Polska.
Samolot sportowy Silesia S-4. (Źródło: Pilot nr 9-10/1929).
W 1924 r. bracia Edward i Wojciech Sopora zaprojektowali samolot Silesia S-4. Przy budowie S-4 wykorzystano doświadczenia zebrane podczas budowy samolotu Silesia S-3. Samolot był wzorowany na niemieckim samolocie sportowym Stahlwerk Mark R-III. Do napędu został wykorzystany silnik od samolotu S-3.

Samolot była ukończony w maju 1925 r. i oblatany w czerwcu 1925 r. Samolot został zaprezentowany w locie przed przedstawicielami 23. Pułku Piechoty. Po wykonaniu kilkunastu lotów samolot został przetransportowany do Katowic, gdzie był testowany przez pilotów PLL ”LOT” K. Bocheńskiego i J. Bargiela. Samolot S-4 miał skromne osiągi z powodu dużej masy własnej i małej mocy silnika. Był tylko trochę lepszy od S-3. Ponadto był trudny pilotażowo. 17.06.1931 r. świeżo wyszkolony pilot aeroklubu Z. Prabucki samowolnie spróbował wykonać lot na samolocie Silesia S-4. Samolot uległ katastrofie, w której pilot poniósł śmierć. Doprowadziło to do likwidacji Pierwszej Śląskiej Fabryki Samolotów braci Soporów.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy zastrzałowy górnopłat (parasol) o konstrukcji mieszanej.
Płat prostokątny, dwudzielny, drewniany, dwudźwigarowy, kryty płótnem. Mocowany na piramidkach z rur stalowych wspartych na górze i dole kadłuba oraz podparty dwiema parami zastrzałów z rur stalowych. Napęd lotek linkami.
Kadłub o przekroju prostokątnym w części przedniej, kratownicowy, spawany z rur stalowych, a w części tylnej- drewniany, kryty sklejką. Przód kadłuba osłonięty blachą. Zbiornik paliwa w górze kadłuba, przed kabiną. Kabina odkryta. Sterownica w postaci drążka sterowego i orczyka.
Usterzenie konstrukcji drewnianej, kryte płótnem, usztywnione linkami. Napęd sterów linkami.
Podwozie stałe spawane z rur stalowych, osiowe, z kołami szprychowymi. Płoza ogonowa amortyzowana.

Silnik- czterosuwowy, chłodzony powietrzem, 2- cylindrowy, płaski Haacke o mocy startowej 22 kW (30 KM). Śmigło drewniane, dwułopatowe, stałe.

Dane techniczne Silesia S-4 (wg [1]):
Rozpiętość- 8,4 m, długość- 4,6 m, wysokość- 1,85 m, powierzchnia nośna- 11,0 m2.
Masa własna- 318 kg, masa użyteczna- 97 kg, masa całkowita- 415 kg.
Prędkość max- 120 km/h, prędkość przelotowa- 100 km/h, prędkość min.- 65 km/h, wznoszenie- m/s, pułap- m, zasięg- 200 km.

Galeria

  • Silesia S-4, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977).
  • Samolot Silesia S-4 zbudowany w 1925 r. z zastrzałami i potężną wieżyczką wspie¬rającą środkową część płata. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
blog comments powered by Disqus